UNILIN produceert laminaatvloeren, samengestelde parketvloeren en luxe vinylvloeren onder de merken Quick-Step en Pergo, naast panelen op houtbasis (spaanplaat, MDF), sierpanelen, daksystemen en isolatieplaten. UNILIN heeft 4.800 medewerkers en realiseert een omzet van 1,4 miljard euro. De 20 productie-eenheden liggen internationaal verspreid. Sinds 2005 maakt UNILIN deel uit van het Amerikaanse, beursgenoteerde Mohawk Industries. Dat is wereldwijd het grootste vloerbekledingsbedrijf met productie-eenheden in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Rusland en Azië. De groep is genoteerd op de beurs (NYSE), realiseert een omzet van 8,1 miljard dollar en telt wereldwijd 34.000 medewerkers.
Stockbeheer van IT-apparatuur
De IT-afdeling van UNILIN was op zoek naar een manier om het stockbeheer van IT-apparatuur te verbeteren. “Onze stock bevat voornamelijk hardware en computermateriaal, zoals PC’s, keyboards, muizen, kabels, smartphones, en dergelijke”, legt Ludovic Six van UNILIN uit. “We merkten dat wanneer er materiaal uit de stock werd gehaald, dit niet altijd werd gedocumenteerd. Bij de tweewekelijkse of maandelijkse manuele telling van de stock zagen we dan dat er producten ontbraken. Deze tellingen waren bovendien ook vrij tijdrovend en, omdat alle producten één voor één dienden te worden geteld, niet altijd accuraat. Wij zijn dan op zoek gegaan naar een oplossing om dat stockbeheer te automatiseren. Wij werkten reeds met PHI DATA, omdat zij onze heftrucks van computerterminals hebben voorzien. Wij hebben hen om hulp gevraagd en zij zijn meteen naar voren gekomen met een RFID-oplossing.”
Deze oplossing omvat RFID-technologie en de bijhorende IDasset-oplossing van PHI DATA. Wanneer de leverancier nieuw computermateriaal levert, worden alle verpakkingen meteen voorzien van een RFID-label en in de kasten op een vaste stocklocatie geplaatst. Wanneer een stocktelling zich aandient, volstaat het met een RFID-lezer langs de kasten te wandelen om alle producten meteen te registreren. Dankzij de IDasset-oplossing wordt de vergaarde informatie meteen in een excel-file geplaatst, zodat we een duidelijk overzicht van de stock krijgen.
“Sinds we het nieuwe systeem hebben geïnstalleerd, doen we elke week een stocktelling. De frequentie van de tellingen is dus verdubbeld, maar de totale tijd die we er aan spenderen is vier keer lager. Niet alleen sparen we er veel tijd mee uit; omdat we de tellingen niet meer handmatig uitvoeren, is het aantal fouten tot een absoluut minimum herleid. En als er een tekort is van een bepaald product, kunnen we kort op de bal spelen.” Sinds de implementatie van het project, nu bijna een jaar geleden, is de balans uitgesproken positief: “Sinds het geheel operationeel is, hebben we nagenoeg geen verloren materiaal meer.”
“PHI DATA is een uitstekende partner met een zeer open communicatie, waarmee we zeer goed samenwerken. Tijdens de installatie konden we steeds snel bij hen terecht met vragen. Daarenboven hebben we sinds de implementatie van het systeem nog geen downtime gehad. Het werkt volledig zoals wij dat wensen”, concludeert Ludovic Six.