Wyckaert

Wyckaert is een Gents bouwbedrijf dat al meer dan 125 jaar projecten realiseert voor de industrie, de utiliteitsbouw en de residentiële markt. Het bedrijf geniet een gedegen reputatie als vaste waarde en betrouwbare referentie met veel aandacht voor duurzaam ondernemen.

Wyckaert streeft langetermijnrelaties na met medewerkers, klanten en partners. Elk bouwproject is een partnership.  Door continuïteit in de samenwerking met onderaannemers, leveranciers en dienstverleners verzekeren ze de opdrachtgever van kwaliteit en willen ze ervoor zorgen dat elk project een referentieproject wordt.

3. Hires Wyckaert WAL7582 web e1602226400921 300x173 1

De ruime ervaring in tal van sectoren heeft gezorgd voor een portfolio dat getuigt van geslaagde samenwerkingen over heel Vlaanderen en Brussel. De projectdatabase op hun website www.wyckaert.eu geeft een mooi overzicht van de realisaties. Ook in samenwerkingsvormen zoals Design & Build hebben ze de nodige ervaring. Zo realiseerden ze het nieuwe politiekantoor in Eeklo, een zorghotel met assistentiewoningen en een ondergrondse parking in Gent en het ontwerp, de bouw en financiering van een aantal scholen , ….  Met een omzet van 77 miljoen euro en een personeelsbestand van ruim 140 werknemers is Wyckaert een gezond middelgroot bedrijf geworden met een enorm groeipotentieel.

Geen groeiscenario zonder efficiëntere logistiek

Om die groei te helpen realiseren bouwde Wyckaert een eigen nieuw duurzaam hoofdkantoor en magazijn. De plannen en ambities voor de toekomst in gedachte houdend kwam Wyckaert tot de conclusie dat de bestaande oplossingen voor magazijnbeheer op termijn niet zouden volstaan.

Wyckaert had behoefte aan een oplossing die de digitalisering van de logistieke handelingen op een betrouwbare manier kon verzekeren, en de koppeling met de bestaande beheersoftware moeiteloos kon verzorgen. Scanning, barcodes, RFID-tags: de oplossing moest uit die hoek komen, en moest beantwoorden aan de specifieke behoeften. Na enige tijd zoeken kwam het bedrijf in contact met PHI DATA, en zij konden een antwoord bieden op alle behoeften waar Wyckaert mee kampte. “Niet alleen omdat ze het volledige aanbod van mogelijke oplossingen in huis hebben, maar ook omdat ze oprecht luisterden naar wat we nodig hadden, in plaats van ons richting een bepaalde oplossing te duwen”, verduidelijkt Pascale De Backer, financieel directeur en bestuurder bij bouwonderneming Wyckaert.

Zebra device Wyckaert 2 scaled e1625574196216 171x300 1

Alle partijen op dezelfde lijn

Zodra Wyckaert voor PHI DATA had gekozen, kon het project van start gaan. Maar niet zonder grondige voorbereiding en evaluatie van de doelstellingen die Wyckaert voor ogen had. De IDstock®-oplossing van PHI DATA moest de brug slaan tussen de fysieke realiteit en de bestaande beheersoftware. Om die koppeling naadloos en foutloos te laten verlopen was het essentieel om eerst met alle betrokken partijen aan tafel te gaan: Wyckaert, PHI DATA en Van Meijel Automatisering, de leverancier van de ERP-software Metacom. “Die samenwerking verliep vlot en productief”, vertelt Robby Van Nieulande, Hoofd technische ondersteuning en logistiek bij Wyckaert. “Je merkt op zulke momenten dat het PHI DATA-team ruime ervaring heeft met het integreren van oplossingen in andere omgevingen.”

Ook de implementatie zelf verliep voorspoedig. Na enkele maanden was de volledige omgeving geïmplementeerd en kon het eerste pilootproject van start gaan. De kinderziekten werden snel weggewerkt en de algemene indruk was vooral erg positief: de verwachte tijdwinst en administratieve vereenvoudiging lijken volledig binnen handbereik.

Voor elke toepassing is de juiste oplossing gekozen. Verbruiksgoederen die worden verkocht, krijgen een barcode opgekleefd voor eenvoudige identificatie, zodat stockbeheer en verkoopgegevens automatisch worden geüpdatet. Gebruiksgoederen, die worden uitgeleend voor een specifieke bouwwerf, worden voorzien van een RFID-tag, voor frequent hergebruik. “Elke keuze werd zorgvuldig overwogen, inclusief de plaatsing van de tags. Ze staan per slot van rekening op toestellen in soms barre omstandigheden”, aldus Robby Van Nieulande.

Na de eerste pilootfase is het voor iedereen duidelijk: Wyckaert krijgt nu veel meer vat op het logistieke proces, zonder hiervoor extra personeel te moeten inschakelen, stelt Robby Van Nieulande tevreden vast: “Dat heeft veel te maken met de gebruiksvriendelijkheid van de PHI DATA-oplossing. Machines scannen en koppelen aan de juiste werf gebeurt in een handomdraai. En ook voor backorders hebben ze een oplossing uitgewerkt, waarbij de niet voorradige producten worden weerhouden in een geüpdatete bestelbon met duidelijke verwijzing naar de eerste. Het lijkt eenvoudig maar het maakt voor ons een groot verschil.”

Na de geslaagde pilootfase kan Wyckaert de oplossing in 2021 breed uitrollen. En dan zullen de voordelen pas echt tastbaar worden, weet Pascale De Backer: “Snellere en juistere levering op de werven, minder fouten bij de administratieve verwerking, real-time informatie over voorraad in het magazijn en financiële info ter beschikking … Een ROI berekenen van dit project hoeft wat ons betreft heus niet: wij weten dat we met deze nieuwe infrastructuur gewapend zijn voor de uitdagingen die onze groeiambities met zich meebrengen.”

Wyckaert 1 1 705x160 1

PHI DATA-oplossing in detail

  • Combinatie van technologieën: barcode op verbruiksgoederen en RFID op de gebruiksgoederen (voor de picking & de retours)
  • IDstock®-oplossing is gekoppeld aan de Metacom beheersoftware (van Van Meijel Automatisering) voor het realtime volgen van gebruiks- en verbruiksgoederen.

De kracht van Smart Edge

Met deze oplossing biedt PHI DATA aan Bouwonderneming Wyckaert de kracht van Smart Edge. Smart Edge is de ‘missing link’ tussen de fysieke wereld in magazijnen en productieomgevingen en de digitale beheeromgevingen. Door de brug te slaan tussen beide werelden kan het bedrijf businessprocessen en workflows optimaliseren en een beter zicht krijgen op de stand van zaken op de werkvloer vanuit diezelfde digitale omgeving die ook de rest van het bedrijf monitort en beheert.

PHI DATA beschikt over alle hardware die een bedrijf nodig heeft om fysieke componenten te digitaliseren in alle mogelijke scenario’s, en de software en knowhow om die informatie te integreren met de bestaande infrastructuur bij de klant.

XPO Logistics is een wereldspeler in transport en logistieke oplossingen en  gespecialiseerd in het opslaan en uitleveren van goederen uit zeer diverse markten. In België is het bedrijf actief op zes locaties: drie daarvan liggen in Antwerpen; de andere in Veurne, Zellik en Welkenraedt. XPO Supply Chain Belgium, de Belgische afdeling van XPO Logistics, besliste onlangs de wifi-infrastructuur op de site in Welkenraedt (XPO Supply Chain Chemicals), met een totale oppervlakte van 120.000m2, te vervangen om tegemoet te komen aan nieuwe behoeftes.

Voordien was de site van Welkenraedt uitgerust met een (Cisco) wifi-infrastructuur (met meer dan 90 access points), die voornamelijk werd gebruikt voor warehouseprocessen (ontvangst van goederen, order picking, opslag van goederen, ordervoorbereiding en –levering, etc.). De Access Points werden beheerd door een lokaal geïnstalleerde draadloze controller.

De nieuwe behoeftes omvatten onder meer het up-to-date brengen van de wifi-infrastructuur naar huidige wifi-standaarden (802.11n, 802.11ac…). Ook diende de infrastructuur centraal te kunnen worden beheerd en daar bovenop moest deze in staat zijn verschillende sites tegelijk te beheren.

XPO Supply Chain Belgium had in het verleden al met PHI DATA gewerkt, en kwam na een aanbesteding opnieuw uit bij de Auto-ID specialist uit Wemmel. Om aan de hoger vermelde vereisten tegemoet te komen, stelde PHI DATA de implementatie voor van een Zebra VX9000-oplossing. Deze bestaat uit een Virtual Wireless Controller, die in staat is meer dan 10.000 Wireless  Access Points op meerdere sites tegelijk te beheren, en alle vorige Access Points te vervangen door Zebra AP7522 802.11ac access points.

“Al deze access points hebben uiteraard een controller nodig”, legt Peter Guetens, IT Manager bij XPO Supply Chain Belgium, uit. “Vroeger hadden we daarvoor fysieke hardware nodig. We hebben nu in Zellik gekozen voor een virtuele controller; de VX9000. Deze controller is in staat alle access points te beheren. Alle signalen en alle kanalen worden met de nieuwe virtuele appliance beheerd, en alle  firmware upgrades gebeuren volledig automatisch. Omdat de volledige configuratie op de virtuele controller staat, dienen aanpassingen enkel te gebeuren op de VX9000 en worden de aanpassingen automatisch gepushed naar alle access points.”

“De totale kostprijs van onze wifi-infrastructuur daalt, want de fysieke controllers kunnen worden geëlimineerd en het aantal access points werd met 40 stuks verminderd op de hele site. Ook het beheer is een stuk eenvoudiger geworden. De virtuele controller staat opgesteld in Zellik en beheert met één systeem ook de andere magazijnen.”

“Alles werkt nu beter dan voordien. Waar we voorheen 125 access points nodig hadden om het hele magazijn te coveren, hebben we met het nieuwe netwerk slechts 85 access points nodig – én de dekking is vele malen beter. We hebben voor PHI DATA gekozen omdat zij zowel inzake de prijs als ervaring de beste papieren konden voorleggen. Ze zijn een zeer professioneel en behulpzaam team, dat zowel reactief als proactief met de klant meedenkt. We zijn samen tot een oplossing gekomen, die specifiek past in onze omgeving.”

De voordelen van de nieuwe infrastructuur zijn legio. Omdat de VX9000 een virtuele appliance is, kan hij eenvoudig worden geïnstalleerd op een (Windows) server (hardware of een virtuele server). De enorme capaciteit van deze controller, die meer dan 10.000 access points kan ondersteunen, vermijdt ook dat er meerdere controllers dienen te worden geïmplementeerd. Hij is eveneens in staat om verschillende sites tegelijk te ondersteunen, met de mogelijkheid om per site een andere configuratie door te voeren. Hiermee kunnen de site-specifieke vereisten worden gehandhaafd met betrekking tot netwerk, beveiliging, firewall, etc.

“Het systeem is sinds een maand volledig operationeel. We hebben een na-survey gedaan, en nu blijkt dat er in het hele magazijn geen hoekje meer is waar we geen wifi hebben. Minstens even belangrijk is de economische meerwaarde. De totale kostprijs van onze wifi-infrastructuur daalt, want de fysieke controllers kunnen worden geëlimineerd en het aantal access points werd met 40 stuks verminderd op de hele site. Ook het beheer is een stuk eenvoudiger geworden. De virtuele controller staat opgesteld in Zellik en beheert met één systeem ook de andere magazijnen.