ATK 24194 Brand Logo SubBrand Vergokan CMYK Color 448x185px 300x124 1

Atkore Vergokan produceert en verkoopt metalen kabeldraagsystemen. De firma heeft verschillende productievestigingen, waaronder drie in België. Atkore Vergokan exporteert zijn producten naar nagenoeg de hele wereld. De kabeldraagsystemen vinden hun toepassing in kantoorgebouwen, industrie, tunnels, ziekenhuizen, shoppingcentra, sportstadia, stations, … De firma biedt ook een breed scala oppervlaktebehandelingen aan.

In hun warehouse worden ongeveer 18.000 artikelen opgeslagen. Deze meestal afgewerkte stockartikelen liggen verspreid over verschillende afdelingen. Omdat er voordien niet echt een warehouse managementsysteem aanwezig was, werden tot voor kort alle bewegingen; van picking tot packing, van transfers tot verzendingen manueel geregistreerd. Daarenboven hadden de magazijniers vaak geen duidelijk zicht op detaillocaties van de artikelen en was er geen waterdicht inventarisopnamesysteem.

“Dankzij het werken met scanning, zijn geen manuele registraties meer nodig. De tijdswinst die hiermee gepaard gaat, is heel groot.” – Christophe Vanmeirhaeghe, Warehouse Manager
IMG 6732 scaled e1615384573712 225x300 1

Er was bij Atkore Vergokan een effectieve nood aan een geautomatiseerd WMS, dat een goed georganiseerde voorraad en een efficiënt locatiebeheer kon waarborgen. Het moest in staat zijn alle bewegingen, verplaatsingen en handelingen (zoals picking en packing) in het magazijn efficiënter en sneller te registreren en op te volgen, maar ook de inventarisopname moest preciezer en vlotter verlopen.

“De stockbetrouwbaarheid situeert zich nu tussen de 98 en 100%.”

Atkore Vergokan koos uiteindelijk voor IDwms van PHI DATA. Deze Smart Edge-oplossing synchroniseert de volledige informatiestroom in het magazijn met de bewegingen van de goederen op de werkvloer. Elk artikel in het magazijn kreeg via een identificatielabel een uniek nummer mee. Door het label te scannen met behulp van een industriële handheldcomputer staat de magazijnier in realtimeverbinding met de WMS-database. Door de registratie van alle bewegingen te automatiseren, verlaagde het aantal fouten en het administratieve werk bij de ontvangst, het wegzetten, de picking en de verzending van de artikelen. Een ander voordeel van IDwms is dat de voorraad altijd juist en up-to-date is.

“Waar vroeger een magazijnier productkennis moest hebben om te weten waar alle artikelen zich bevinden, kan iedereen nu aan order picking doen.”

De gebruikers bij Atkore Vergokan noteren een hogere productiviteit en een betere realtime visibiliteit van de artikelen in het magazijn. Er dient geen jaarlijkse inventaris meer te worden opgenomen: het hele jaar door gebeuren nu tellingen aan de hand van de inventarismodule. IDwms kon daarenboven naadloos worden geïntegreerd in het bestaande SAP-facturatiesysteem.

IMG 6739 300x225 1

Uitdagingen

  • Automatisering van registratie van artikelbewegingen
  • Vereenvoudigen van administratieve verwerking
  • Implementatie van efficiënt locatiebeheer
  • Precieze en vlotte inventarisopname

Smart Edge-oplossing

Gebruiksvriendelijke combinatie van software (IDwms) en hardware (TC8000) die perfect integreert met het bestaande SAP ERP-systeem.

Technologie

  • IDwms software van PHI DATA
  • TC8000 toestellen van Zebra (18 stuks)

Voordelen:

  • Hogere productiviteit in het magazijn
  • Betere realtime visibiliteit van de artikelen en hun locaties
  • Eenvoudig beheer van de bewegingen van de goederen
  • Goed georganiseerd locatiebeheer
  • Tijdswinst en verlaagde foutenmarge
  • Administratief werk tot een minimum herleid

De stap van goederentransport naar magazijnbeheer is erg logisch. Maar om dit logistieke verhaal succesvol te maken moest Transport Dehertogh kunnen rekenen op een betrouwbare oplossing voor productregistratie en beheer van de goederen in het magazijn. Die oplossing vonden ze bij PHI DATA, en ze kregen er een toegewijde businesspartner bovenop.

Transport- en distributiebedrijf Dehertogh is een echte familieonderneming. Ruim dertig jaar geleden opgericht door vader en moeder Dehertogh, wordt het bedrijf intussen al verscheidene jaren beheerd en behartigd door drie zonen, waaronder zaakvoerder Dieter. Dankzij de bezieling van de drie broers is het bedrijf verder uitgegroeid, op alle vlakken. Niet alleen omzet, personeel en aantal vrachtwagen namen toe maar ook de types transport. Waar het bedrijf vroeger vooral bulkgoederen uit de bouwsector vervoerde, neemt het nu ook stukgoederen en andere sectoren voor zijn rekening.

Het was niet meer dan logisch dat Dehertogh ook de volgende stap in de logistieke dienstverlening zou zetten, richting het magazijnbeheer. “Aanvankelijk was dat nog beperkt, omdat we op onze vorige locatie slechts weinig opslagruimte konden bieden”, licht Dieter Dehertogh toe, “maar sinds we in Bornem een voldoende groot magazijn – intussen al zowat 3.000 m2 – ter beschikking hebben, konden we hier echt werk van maken.”

Gezocht: betrouwbaar real-time overzicht in een gebruiksvriendelijke interface

De logistieke bal ging pas echt aan het rollen toen een grote klant bij hen aanklopte voor een aanzienlijke opdracht, met tot 40.000 pickings per jaar. “Natuurlijk waren we erg enthousiast”, vertelt Dieter, “maar met onze bestaande bezetting en infrastructuur zouden we deze opdracht nooit aankunnen. We hadden een digitale oplossing nodig, die ons een real-time en betrouwbaar overzicht van de stock geeft in een gebruiksvriendelijke interface. En, gezien de deadline van de klant voor de start van het project, dit alles moest klaarstaan binnen een periode van enkele maanden.”

In hun zoektocht naar de geschikte oplossing kwam Dehertogh in contact met PHI DATA.

“We hadden meteen een klik met PHI DATA, zowel met de commercieel verantwoordelijke als met softwaremanager Luc Snellings, zodra we hen hadden gecontacteerd voor meer info. Geen moeite was hen te veel om ons correct en uitgebreid te informeren, en daaruit bleek dat hun oplossing beter voldeed aan onze vereisten dan die van de concurrenten. Om maar één voorbeeld te geven: andere oplossingen synchroniseerden de ingescande goederen pas met het beheersysteem wanneer je aan de uitgang passeerde, bij PHI DATA gebeurt dit op het moment van het inscannen zelf.” Ook de transparantie over wat de oplossing zou kosten – geen verborgen kosten in hardware of andere extra’s – deed de balans overhellen naar PHI DATA.

Kurt Nauwelaerts, Business Development Manager PHI DATA IDwms, voegt er graag aan toe : “Wij begrepen dadelijk de vraagstelling van Dehertogh en de noodzaak van een flexibel, gebruiksvriendelijk systeem, dat eenvoudig kan worden uitgebreid naar nieuwe klanten als enkele van de voornaamste prioriteiten. Met onze IDwms oplossing is Dehertogh klaar om verder te groeien in de toekomst en optimaal gebruik te maken van elke m² opslagruimte”

Nadat het project in mei 2019 groen licht had gekregen, moest het PHI DATA projectteam vol aan de bak om de hele infrastructuur en het warehouse managementsysteem operationeel te krijgen tegen de afgesproken datum: op een maandag medio juli 2019, tegelijk met de verhuis van de goederen van de klant naar het magazijn. Op twee maanden tijd moest de hele omgeving dus kant-en-klaar zijn. Het weekend voordien zou dan de volledige migratie en ingebruikname gebeuren. “Dat leek een uitstekend idee, zo midden in het bouwverlof, maar achteraf bekeken hadden we beide verhuizen misschien toch beter uiteengehouden”, lacht Dieter.

dehertogh warehouse

Enorme tijdwinst en kleinere kans op fouten

Niettemin werd, mede dankzij de toegewijde aandacht van het PHI DATA team en de korte reactietijd bij elk mogelijk aandachtspunt, de deadline gehaald en ging de oplossing tijdig live om de grote verhuis van de nieuwe klant te verwerken.

Meteen toonde het systeem zijn meerwaarde tegenover de vorige omgeving: “De koppeling van de registratie van de binnenkomende en buitengaande goederen met het WMS-systeem heeft ervoor gezorgd dat we met hetzelfde team de grote hoeveelheid nieuwe producten aankunnen, en gewapend zijn voor zelfs nog meer. Alle binnenkomende en uitgaande goederen worden gescand met onze Zebra scantoestellen, en de transacties worden meteen verwerkt in het warehouse managementsysteem.

“De klant kan inloggen op ons WMS-systeem om zijn voorraad in real time op te volgen. Ons WMS-systeem kan zelfs worden gekoppeld aan hun boekhoudsysteem. Bovendien is de kans op fouten bij invoer drastisch verlaagd. We hebben met deze PHI DATA-oplossing met succes een grote stap gezet richting professionalisering van ons magazijn”, besluit Dieter trots.

Ook over de nazorg door PHI DATA is Dieter erg te spreken: “Mede door de tijdsdruk zijn er hier en daar wel eens foutjes opgedoken in het systeem. Of we ontdekten functies die we er graag aan toegevoegd zagen. Dat is dan slechts een kwestie van een telefoontje naar Kurt Nauwelaerts en in een mum van tijd is het probleem van de kaart of de uitbreiding toegevoegd. Ook dat hoort tot het totaalpakket waarmee PHI DATA ons vertrouwen heeft gewonnen, en blijft verdienen.”

dehertogh scanning

Unigro verzorgt vanuit zijn magazijnen in Sint-Niklaas met 24 vrachtwagens leveringen op afspraak bij klanten. Het bedrijf beschikt over een assortiment van meer dan 8000 producten voor huis, tuin en vrije tijd, die via internet of telefoon besteld kunnen worden. De meer dan 200 medewerkers doen hun best om 200.000 trouwe klanten een stipte en correcte levering, een ijzersterke dienst-na-verkoop en uitgebreide betaalmogelijkheden op maat te garanderen.

Uitdaging: Automatisering van het leveringsproces

In het verleden verliep het hele leveringsproces nog handmatig: de leveringsbon, de kopieën en de routeplanning worden op papier aan de verschillende chauffeurs bezorgd, die bij levering ook een handtekening van de klant dienden te verkrijgen. Om dit leveringsproces efficiënter en sneller te laten verlopen, ging Unigro op zoek naar een oplossing voor het automatiseren van zowel de sturing als de opvolging van het laden van de vrachtwagen, de routebeschrijving naar de klant, als het fysiek leveren van de goederen.

Oplossing: eID-Delivery platform

Uiteindelijk koos Unigro voor een oplossing gebaseerd op het eID-Delivery platform van PHI DATA. De oplossing bestaat uit een Motorola MC75 mobile handheld computer die wordt uitgerust met een smart card reader van TSL, die Belgische elektronische identiteitskaarten (eID) kan lezen.

De Motorola MC75 beschikt verder over GPS, 3G en WiFi, heeft een krachtige scan engine en kan in de bijhorende cradle, gemonteerd in de vrachtwagens, geplaatst worden tijdens het rijden. Dat zorgt voor verhoogd gebruiksgemak en voorkomt verlies en beschadiging.

Alle data die via het eID-Delivery platform verkregen worden, worden doorgespeeld aan de bestaande back office, die op AS400 draait. Die datatransfer gebeurt via 3G, waardoor in real time de status van alle leveringen zichtbaar wordt. Zo behoort het manueel ingeven van leveringsbonnen in de backoffice tot het verleden, hetgeen nog een efficiëntieverhoging oplevert.

Resultaat: Procesoptimalisatie en juridische garanties

De oplossing biedt Unigro heel wat mogelijkheden om het leveringsproces te optimaliseren:

  • De verdeling van de leveringen: alle chauffeurs krijgen hun opdrachten via de MC75, die ook over GPS-functionaliteit beschikt. Bij de selectie van een opdracht, krijgen ze meteen hun reisroute uitgestippeld op de MC75  in hun vrachtwagen.
  • Het scannen van de pakjes: met een barcodescanner kunnen de chauffeurs de barcode van het te leveren pakje scannen, waardoor een validatie tussen levering en leveringsadres plaatsvindt.
  • Proof of Delivery (POD): bij levering hoeven de chauffeurs de klant enkel nog te identificeren en deze voor ontvangst te laten handtekenen via de eID. Door de identificatie van de klant enerzijds en de digitale handtekening anderzijds garandeert Unigro een solide juridische basis bij eventuele problemen achteraf.
  • Beschadiging van levering: chauffeurs kunnen indien nodig ook een camera gebruiken wanneer een verpakking beschadigd zou raken tijdens de levering. Op deze manier wordt die beschadiging geregistreerd en in de database opgeslagen.

“PHI DATA reikt Unigro een totaaloplossing aan om ons leveringsproces te optimaliseren. Zowel de sturing als de opvolging van het laden van de vrachtwagen, de routebeschrijving naar de klant, als het fysiek leveren van de goederen worden geautomatiseerd. Deze automatisering levert een significante besparing op. Daarnaast zorgt de geautomatiseerde procedure, waarbij gebruik gemaakt wordt van de elektronische identiteitskaart, voor bewijskrachtige stukken: zowel Unigro als de klant weten precies wie wat krijgt.”

Frédéric Van Damme, Projectleider

UNILIN produceert laminaatvloeren, samengestelde parketvloeren en luxe vinylvloeren onder de merken Quick-Step en Pergo, naast panelen op houtbasis (spaanplaat, MDF), sierpanelen, daksystemen en isolatieplaten. UNILIN heeft 4.800 medewerkers en realiseert een omzet van 1,4 miljard euro. De 20 productie-eenheden liggen internationaal verspreid. Sinds 2005 maakt UNILIN deel uit van het Amerikaanse, beursgenoteerde Mohawk Industries. Dat is wereldwijd het grootste vloerbekledingsbedrijf met productie-eenheden in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Rusland en Azië. De groep is genoteerd op de beurs (NYSE), realiseert een omzet van 8,1 miljard dollar en telt wereldwijd 34.000 medewerkers.

Stockbeheer van IT-apparatuur

De IT-afdeling van UNILIN was op zoek naar een manier om het stockbeheer van IT-apparatuur te verbeteren. “Onze stock bevat voornamelijk hardware en computermateriaal, zoals PC’s, keyboards, muizen, kabels, smartphones, en dergelijke”, legt Ludovic Six van UNILIN uit. “We merkten dat wanneer er materiaal uit de stock werd gehaald, dit niet altijd werd gedocumenteerd. Bij de tweewekelijkse of maandelijkse manuele telling van de stock zagen we dan dat er producten ontbraken. Deze tellingen waren bovendien ook vrij tijdrovend en, omdat alle producten één voor één dienden te worden geteld, niet altijd accuraat. Wij zijn dan op zoek gegaan naar een oplossing om dat stockbeheer te automatiseren. Wij werkten reeds met PHI DATA, omdat zij onze heftrucks van computerterminals hebben voorzien. Wij hebben hen om hulp gevraagd en zij zijn meteen naar voren gekomen met een RFID-oplossing.”

Deze oplossing omvat RFID-technologie en de bijhorende IDasset-oplossing van PHI DATA. Wanneer de leverancier nieuw computermateriaal levert, worden alle verpakkingen meteen voorzien van een RFID-label en in de kasten op een vaste stocklocatie geplaatst. Wanneer een stocktelling zich aandient, volstaat het met een RFID-lezer langs de kasten te wandelen om alle producten meteen te registreren. Dankzij de IDasset-oplossing wordt de vergaarde informatie meteen in een excel-file geplaatst, zodat we een duidelijk overzicht van de stock krijgen.

“Sinds we het nieuwe systeem hebben geïnstalleerd, doen we elke week een stocktelling. De frequentie van de tellingen is dus verdubbeld, maar de totale tijd die we er aan spenderen is vier keer lager. Niet alleen sparen we er veel tijd mee uit; omdat we de tellingen niet meer handmatig uitvoeren, is het aantal fouten tot een absoluut minimum herleid. En als er een tekort is van een bepaald product, kunnen we kort op de bal spelen.” Sinds de implementatie van het project, nu bijna een jaar geleden, is de balans uitgesproken positief: “Sinds het geheel operationeel is, hebben we nagenoeg geen verloren materiaal meer.”

“PHI DATA is een uitstekende partner met een zeer open communicatie, waarmee we zeer goed samenwerken. Tijdens de installatie konden we steeds snel bij hen terecht met vragen. Daarenboven hebben we sinds de implementatie van het systeem nog geen downtime gehad. Het werkt volledig zoals wij dat wensen”, concludeert Ludovic Six.

Van Marcke is een gespecialiseerde groothandel die de distributie verzorgt van badkamers, keukens, verwarmingsinstallaties, sanitair en installatiemateriaal, evenals duurzame oplossingen voor water en warmte. Het bedrijf is marktleider in België en Luxemburg. De groep telt ongeveer 1.600 medewerkers (waarvan ongeveer 1.200 in België), 19 toonzalen in België, Luxemburg en Frankrijk en 132 winkels wereldwijd voor professionele klanten. Het bedrijf investeerde ook 75 miljoen euro in een revolutionair nieuw distributiecentrum van ongeveer 90.000 m² in het hoofdkwartier in Kortrijk.

Voor het transporteren van producten van en naar de winkels doet Van Marcke een beroep op externe diensten maar ook op een eigen vloot van vrachtwagens en bijhorende chauffeurs. “Sommige van onze producten – douchepanelen, badkuipen, jacuzzi’s … – passen nu eenmaal moeilijk in een standaard vrachtwagen”, verklaart Stijn Hoegaerts, IT-directeur bij Van Marcke, “daarom hebben we ook eigen vrachtwagens, uitgerust voor een optimaal transport van alle mogelijke producten.”

Magazijnbeheer en logistiek voorspelbaarder en transparanter maken

Voor het beheer van magazijn en logistiek gebruikte Van Marcke tot voor kort nog altijd een systeem met bedrijfseigen software. Die omgeving was dringend aan vernieuwing toe, om te kunnen beantwoorden aan de eisen van vandaag. “We moesten evolueren naar een omgeving die met name onze verwachtingen rond voorspelbaarheid en transparantie kon invullen. Vandaag kan je niet meer zonder: zowel de klanten als de eigen werknemers verwachten dat ze tijdig op de hoogte worden gebracht van beschikbaarheid en levering, zoals ze dat gewend zijn in hun dagelijkse leven”, aldus Stijn Hoegaerts. Van Marcke koos voor een SAP-omgeving, die voldoende open standaarden en interfaces biedt om inzicht te verschaffen aan de buitenwereld en aan andere systemen.

van marcke warehouse

Bovenop de criteria voor meer openheid was Van Marcke ook op zoek naar een systeem dat de levering van producten sneller kon registreren en verwerken. “Vroeger moesten chauffeurs vaak verzendnota’s laten tekenen door de klant en het gehandtekende formulier nadien inscannen en doorsturen naar de administratieve diensten. Maar op die manier verloren we soms twee dagen tussen het moment van levering en de verwerking in het administratieve systeem. Dat is enorm veel voor een bedrijf dat pas factureert op het moment dat de goederen echt bij de klant staan. Zeker gezien het hoge aantal leveringen per jaar had dit ook een impact op onze ‘bottom line’.” Bovendien bleek het bestaande systeem voor registratie van geleverde goederen technologisch niet toereikend voor de nieuwe omgeving.

Daarom ging Van Marcke dringend op zoek naar een oplossing waarbij de ontvangst van levering meteen ook het startschot betekende voor het versturen van de factuur, zonder enige verwerkingstijd of extra stappen. Dit vergde een infrastructuur die niet alleen betrouwbaar was, maar ook flexibel en voldoende open om te koppelen met de infrastructuur van de andere betrokken spelers. “Naast ons eigen SAP Warehouse was er ook nog PTV, die met hun softwareprogramma Smartour zorgt voor de dispatching van het transport op basis van de te leveren producten. En tot slot moesten uiteraard ook de transporteurs over de juiste technologie beschikken om gebruiksgemak te koppelen aan betrouwbaarheid en correcte integratie.”

van marcke warehouse

“Het klikte al tijdens de voorbereiding”

Omdat Van Marcke al een beroep deed op PHI DATA voor de scanning van producten in het magazijn, tot beider tevredenheid, werd de IDdelivery-software van laatstgenoemde ook onder de loep genomen. “Gezien onze historiek wisten we dat we met PHI DATA een betrouwbare partner verder aan boord zouden hijsen. We hadden aanvankelijk enkel aan hen gedacht voor de hardware, maar toen zij ook de nodige software voor verwerking van de gescande data bleken te hebben, wilden we die natuurlijk ook overwegen. En zij stelden niet teleur. Nog voor het contract was getekend, waren ze al actief met ons aan het zoeken naar de best mogelijke oplossing en integratie van de omgevingen van de drie betrokken partijen. En ze stelden alternatieve hardware voor die evenwaardig was aan wat wij vroegen én goedkoper. In iemand die jouw belangen boven de eigen winst stelt, heb je vanzelf al meer vertrouwen.”

Bij de voorbereiding van de implementatie moest Van Marcke met vier partijen aan tafel: Van Marcke zelf, PHI DATA, PTV en het Zweedse Centiro, de logistieke partner die de uitvoerder van het transport bepaalt, tot en met het voorzien van de juiste labels voor het gekozen transport. De goede samenwerking tussen de vier partijen was opmerkelijk, vervolgt Stijn Hoegaerts: “Het klikte bijzonder goed tijdens de voorbereiding van het project, waarbij we de noodzakelijke en de gewenste functionaliteit uitvoerig bespraken. We begonnen zelfs geregeld te dromen van alles wat mogelijk is als we onze krachten bundelen. Maar de strakke deadline dwong ons ertoe om voorlopig voor de basisfunctionaliteit te kiezen. Maar de roadmap voor de komende jaren is dus al gekend.” Anderzijds werd de strakke deadline dan ook zonder noemenswaardige vertraging gehaald.

95% adoptie na amper een week

van marcke device

En nog opmerkelijker: vrijwel meteen werd de oplossing zo goed als helemaal ingezet bij de levering door de transporteurs, vertelt Stijn Hoegaerts: “Vanaf de tweede week zaten we al aan 95% adoptie. Vrijwel alle transporteurs gebruikten de oplossing dus meteen voor bijna alle leveringen. Er was ook niet echt een opleiding nodig. We noemden het eerder een kennismaking, omdat het gebruiksgemak en de intuïtieve interface nauwelijks om enige toelichting vroegen. 95% na amper een week is een uitzonderlijk hoog resultaat. Normaal is 100% adoptie onhaalbaar, maar in dit geval durf ik er toch naar streven.”

van marcke device

Tijdwinst voor transporteur en administratie

De werking van de oplossing is eenvoudig. Alle leveringen hebben een barcode met een uniek nummer. Elke bestuurder heeft een mobiel apparaat met ingebouwde barcodescanner die real time is verbonden met de centrale database. Bij het inladen kan al worden nagegaan of er een 100% match is tussen de gescande goederen en de laadbon, die alle te vervoeren goederen opsomt. Zo ja, dan krijgt de transporteur met één klik het adres van de eerste klant en de bijhorende rij-instructies.

Bij de klant wordt elk afgeleverd artikel gescand. De ontvanger tekent voor ontvangst op het scherm van het apparaat. Indien er problemen zijn met de levering, kan dat worden aangegeven, eventueel zelfs met foto’s. Na de levering worden die gegevens meteen via het mobiele toestel doorgestuurd voor de administratieve afhandeling of klantendienst, zonder dat de chauffeur eerst het papierwerk moet binnenbrengen.

Toekomstplannen zijn al gekend

van marcke outdoor

De implementatie en het resultaat stemden Van Marcke zo tevreden dat ze nu al uitkijken naar de volgende fase, met nieuwe functies die het rendement van de technologie nog meer verhogen en het leven van de transporteurs nog vereenvoudigen en veraangenamen. “Ik denk onder meer aan de mogelijkheid om de rit aan te passen terwijl de transporteur onderweg is. Dat was vroeger ondenkbaar maar dankzij de goede integratie tussen de drie omgevingen is dit nu perfect mogelijk. Als een truck op de terugweg van een levering bijvoorbeeld een retour kan oppikken die tijdens zijn rit werd gesignaleerd, spaart dit vaak twee extra ritten uit.” Ook de integratie van e-CMR, de elektronische versie van het begeleidend document dat transporteurs aan de douane moeten voorleggen, hoort tot de concrete volgende stappen.

Last but not least wil Van Marcke de transparantie nog meer opdrijven, besluit Stijn Hoegaerts: “Nu al winnen we niet alleen zelf veel tijd bij het verwerken van verzendnota’s zoals vroeger, we kunnen de klant ook beter en centraal informeren waar hun levering zich momenteel bevindt, ongeacht of het transport gebeurt door onze eigen transporteurs of door derden. In de toekomst kunnen we hen zelfs al op de hoogte houden van de voortgang vanaf het moment van de ‘order release’ tot het moment van levering.”

De werkomgeving waar productie, logistiek of andere kernactiviteiten gebeuren, vormen het kloppende hart van een bedrijf. Die fysieke keten, waarbinnen zich alle processen en bewegingen afspelen van goederen, assets en mensen, dient echter verbonden te worden met de digitale keten van de achterliggende IT-systemen en technologieën. Onze Smart Edge-oplossingen verbinden net die fysieke en digitale ketens met elkaar en optimaliseren hierbij de businessprocessen, met als uiteindelijk doel: een hogere operationele efficiëntie en productiviteit. – PHI DATA, The Smart Edge

van marcke outdoor

De onderneming Verbau, gevestigd in Leuze in Henegouwen, is gespecialiseerd in desserten voor supermarkten en andere retailzaken. Dit familiebedrijf creëert de producten op maat en volgens de wensen van de klant. Met de knowhow en expertise van de medewerkers enerzijds en de beste lokale grondstoffen anderzijds staat Verbau garant voor de aanhoudende topkwaliteit van hun desserten.

Verbau streeft niet alleen naar de hoogste productkwaliteit, ook de processen worden aan de hoogste kwaliteitseisen onderworpen en de productveiligheid staat centraal op alle niveaus in het beleid. Met onder meer het FEFO (First Expired, First Out)-principe als leidraad wordt steeds de versheid van de geleverde producten gegarandeerd, en wordt de kans op vervallen voorraadproducten tot een minimum herleid.

“De configuratie is zo error-proof mogelijk gemaakt.” – Boris Criquet, Packing & Technical Manager

Het FEFO-principe invoeren is één ding, het voortdurend respecteren is nog iets anders. Geregeld werden er fouten in deze flow vastgesteld, zodat de productenstroom niet altijd optimaal verliep. Bovendien gebeurde de validering van de te verzenden leveringen naar klanten niet altijd even rimpelloos. “Het was altijd een heel gedoe om na te gaan of het juiste pallet naar de juiste klant ging”, vertelt Boris Criquet, Packing & Technical Manager bij Verbau. Elke retailer bestelt verschillende producten, en het was niet eenvoudig om de juiste mix aan de juiste poort op de juiste vrachtwagen te krijgen. Heel tijdrovend en erg vatbaar voor menselijke fouten.”

“Het laden gebeurt nu veel sneller en met veel minder fouten.”

Verbau koos voor PHI DATA om een innoverende oplossing met RFID-technologie uit te werken. Deze oplossing bestaat uit twee vaste RFID gates van Acceliot, RFID-lezers en -antennes, RFID-labels en 3 RFID-printers van Toshiba en eigen PHI DATA-technologie voor integratie van de data die met deze oplossing worden gecreëerd. Na een 2 maand durend project werd de oplossing in gebruik genomen in maart 2020. “Het vergde wat tijd om de RFID-tags zo te plaatsen op de palletten dat ze altijd kunnen gelezen worden. Maar PHI DATA heeft ons uitstekend bijgestaan bij het optimaliseren van de juiste configuratie”, aldus Boris Criquet.

De afgewerkte producten worden op palletten geplaatst, die van een RFID-tag voorzien zijn, en gaan zo in de stock. Bij verzending wordt dan gevalideerd dat het juiste pallet uit de stock wordt gehaald en door de juiste poort gaat en in de juiste vrachtwagen. “De configuratie is zo error-proof mogelijk gemaakt: je scant een product voor je het oplaadt; als het groen oplicht, is het ok, wordt het rood, dan is het niet voor die levering”, aldus Boris Criquet. Er zijn 2 ‘lichttorens’ met buzzer aan de dock-doors, om de laders visueel en auditief te waarschuwen indien er een fout gemaakt wordt bij het laden.

VERBAU products1 300x201 1

“Telkens we PHI DATA contacteren, worden we snel en vlekkeloos geholpen.”

Meer dan een jaar na de ingebruikname heeft de RFID-configuratie al ruim zijn vruchten afgeworpen. De foutenmarge bij het laden is bijzonder laag geworden en de validatie van de producten klaar voor verscheping gebeurt in real time dankzij de integratie met het beheersysteem, wat resulteert in optimale supply chain-prestaties naar de klanten.

De samenwerking met PHI DATA blijft ook na de implementatie uitstekend. “Onze RFID-printers worden vrij intensief gebruikt en zijn dus af en toe aan herstelling of onderhoud toe. Telkens we PHI DATA hiervoor contacteren, reageren ze snel en worden eventuele problemen vlekkeloos verholpen. We zijn en blijven een tevreden klant”, besluit Boris Criquet.

Uitdagingen

  • Automatisering van registratie van artikelbewegingen
  • Vereenvoudigen van administratieve verwerking
  • Implementatie van efficiënt locatiebeheer
  • Precieze en vlotte voorraadopname
  • Foute belading vermijden

Smart Edge oplossingen

Integratie met de ERP-partner van Verbau en RFID-technologie die perfect integreert met het bestaande ERP-systeem.

Technologie

  • RFID hardware van Acceliot
  • Integratie door PHI DATA
  • RFID-printer aansturing met BarTender etiketteersoftware
  • RFID-printers en -labels van Toshiba

Voordelen

  • Hogere productiviteit in de interne supply chain
  • FEFO–procesoptimalisatie voorkomt verloren productiegrondstoffen
  • Betere realtime visibiliteit van de artikelen en hun locaties
  • Eenvoudig beheer van de bewegingen van de goederen
  • Tijdswinst en verlaagde foutenmarge
  • Administratief werk tot een minimum herleid door automatische registratie
  • Snelle en correcte belading
  • Performante externe supply chain

De oplossing bestaat uit IDwms-software van PHI DATA in combinatie met TC8000 scanners

Om de volledige logistieke keten in-house te kunnen afhandelen, was voedingsproducent Didden op zoek naar een efficiënte oplossing voor het beheer van het magazijn via een database die in realtime geüpdatet wordt. Het bedrijf wilde de goederenbewegingen te allen tijde kunnen volgen: van de levering van de grondstoffen tot het afgewerkte product, en zelfs wanneer het retour gestuurd wordt. De oplossing moest compatibel zijn met het bestaande ERP-pakket en op korte termijn te implementeren zijn.  

“Onze logistieke afdeling werd vroeger uitbesteed. Nu we alles in eigen handen hebben, drong een uitbreiding van onze systemen zich op”, zegt Olivier Reimann, IT Manager bij Didden. “We zijn op zoek gegaan naar een systeem dat eenvoudig te integreren was met ons bestaande ERP-pakket en dat we op korte termijn konden doorvoeren. Efficiëntie was voor ons de belangrijkste drijfveer in onze zoektocht naar een oplossing.”

Didden kwam bij PHI DATA terecht nadat ze de IDwms-oplossing bij hun voormalige partner gezien hadden. IDwms is een warehouse management systeem dat de voorraadbewegingen in een magazijn opvolgt door het gebruik van Auto-ID met barcodes en WiFi. Het basisprincipe is dat elke verpakking in het magazijn een uniek label krijgt waardoor ze snel en eenvoudig te identificeren is. Medewerkers gebruiken draagbare terminals die uitgerust zijn met een barcodescanner en WiFi-verbinding. Daardoor wordt de database in realtime geüpdatet. Dankzij IDwms verloopt het stockbeheer een stuk efficiënter, worden er minder foute locaties geregistreerd en verloopt de administratie vlotter.

warehouse management didden 1

Zodra de grondstoffen aankomen bij Didden, worden ze gescand en opgenomen in het bestaande ERP-pakket. De medewerkers drukken ook nieuwe etiketten af en kleven die op de verpakking. Door die te scannen, komt alles netjes in IDwms terecht en weet men waar het pakket moet gestockeerd worden. Dat varieert uiteraard met het type grondstof. Wanneer de productie-afdeling een grondstof nodig heeft, wordt de vraag door het systeem omgezet in een picking order. Zodra die is uitgevoerd, laat het systeem dat weten aan de database en wordt de voorraad automatisch geactualiseerd. Wanneer de productie-afdeling de grondstoffen verwerkt heeft tot een afgewerkt product, zet dat zijn weg verder in het ERP-pakket.

Wanneer de afgewerkte producten klaar zijn om naar de logistieke hal te brengen, worden ze ook opgenomen in IDwms. De afgewerkte producten gaan in de logistieke hal naar een rek of, als de voorraad uitgeput is, naar een pickinglocatie.

De medewerkers gebruiken IDwms om de orders te vervolledigen, die daarna een IDwms-label krijgen om tijdelijk gestockeerd te worden of rechtstreeks naar de kade te gaan voor verzending. Eens de bestelling verstuurd is, wordt een bestand aangemaakt dat via een interface naar het ERP-pakket gaat om de facturatie te verzorgen.

Ook met overschotten werd rekening gehouden. Als er grondstoffen over zijn in de productieafdeling, kan men die eenvoudig terughalen naar IDwms. Hetzelfde geldt voor de retourzendingen, al ondergaan die eerst een extra controle.

“De oplossing die we voor Didden aangeleverd hebben, stelt hen in staat hun stockbeheer in de toekomst efficiënt te laten verlopen”, zegt Kurt Nauwelaerts van PHI DATA. “Dankzij de vlotte samenwerking met hun bestaande ERP-pakket verloopt alles naadloos, van de ontvangst van goederen tot de facturatie.”

warehouse management didden 2

“Wij hebben voor PHI DATA gekozen omdat het voor ons de meest logische compromis was op technologisch en economisch vlak”, vertelt Olivier Reimann. Ook de korte termijn waarop het project afgerond moest worden, speelde een belangrijke rol. “Het eerste contact vond plaats in september, in november was de testomgeving al live. Begin december was de oplossing geïntegreerd in de afdeling grondstoffen en begin januari ook in de afdeling afgewerkte producten. Ik noem dat graag een sportieve termijn en het resultaat dat in die korte tijd bereikt is, stelt ons zeker tevreden.”

Ook de gebruiksvriendelijkheid van de oplossing was van groot belang voor Didden. “Het was een uitdaging om IDwms op poten te zetten maar het is geen ‘rocket science’ en zeker in gebruik is het een heel eenvoudig systeem om mee aan de slag te gaan. Sinds de integratie zijn er dan ook geen fundamentele veranderingen geweest. De gebruikers hebben een paar kleine aanpassingen doorgegeven om hen het leven gemakkelijker te maken maar daar is het bij gebleven.”

Uitdaging

Logistiek proces volledig in-house doorlopen

Oplossing

  • IDwms software van PHI DATA
  • TC8000 (ZEBRA) mobiele terminals
  • Extreme AP’s

Resultaat

  • Efficiënt magazijnbeheer
  • Vlotte administratie
  • Gebruiksvriendelijke oplossing

Als dochterbedrijf van de groep Aveve is Hortiplan actief in de tuinbouwsector. Momenteel telt Hortiplan zo’n 48 medewerkers en heeft het bedrijf vestigingen in Sint-Katelijne-Waver en Roeselare. Hortiplan is voor veel tuinbouwbedrijven een betrouwbare en innovatieve partner op het vlak van technische installaties en de bijhorende dienstverlening. Dat betekent dat er voortdurend veel materiaal in omloop is: voor elke installatie heeft het personeel van Hortiplan heel wat onderdelen nodig en bovendien kunnen klanten in de vestigingen ook onderdelen komen omruilen, ophalen of afgeven. Het overzicht behouden over waar alle materialen zich bevinden en wat al dan niet nog in voorraad is, is een hele uitdaging.

Efficiëntie en kostenbesparing

Omdat in de vestigingen van Hortiplan onderdelen en materialen toekomen voor verschillende installaties tegelijkertijd, nam het vaak heel wat tijd in beslag om het juiste stuk terug te vinden. Eens de materialen waren ontvangen, was het onduidelijk waar welk item zich bevond. Welk materiaal werd gebruikt voor een project, werd genoteerd op papieren bonnen. Omdat het erg lang duurde voor het verbruik werd geregistreerd, werden er geregeld materialen bijbesteld die eigenlijk nog voorradig waren of waren onderdelen niet meer op voorraad zonder dat iemand daarvan op de hoogte was. Om op een efficiëntere manier te kunnen werken en zo tijd en kosten te besparen, ging Hortiplan op zoek naar een partner met ervaring op dit gebied.

De behoeften waren duidelijk: Hortiplan had nood aan een systeem dat een overzicht biedt van alle binnenkomende en uitgaande materialen, de locatie van de materialen in de opslagruimte en het project waar de materialen bijhoren. Daarnaast moesten de magazijniers een melding kunnen krijgen wanneer welke materialen klaargezet moeten worden. Bovendien moeten de goederen los van het ERP-systeem geregistreerd kunnen worden en willen klanten en techniekers steeds kunnen beschikken over een leveringsbon, ook wanneer de bestelling wegens omstandigheden manueel wordt verwerkt in plaats van via een scanner.

De keuze voor PHI DATA

Hortiplan kwam terecht bij PHI DATA, dat gespecialiseerd is in oplossingen voor automatische identificatie, lokalisatie en datacaptatie. PHI DATA stelde Hortiplan een totaalpakket voor als oplossing bestaande uit IDwms light, een warehouse management systeem van PHI DATA, en enkele terminals en PDA’s van Intermec.

“We waren al een tijdje op zoek naar een manier om onze logistieke processen beter te stroomlijnen. De oplossing van PHI DATA leek ons het meest geschikt om die klus te klaren”, zegt Thomas Ceulemans, Operation Manager bij Hortiplan in Sint-Katelijne-Waver. “Eén van de doelstellingen van de implementatie van IDwms light is om het leven van onze medewerkers eenvoudiger en aangenamer te maken. Doordat de inventaris elektronisch wordt bijgehouden, kunnen we veel sneller zien of bepaalde materialen nog binnen zijn en hoeft er niet gezocht te worden naar specifieke stukken. We kunnen nu met één druk op de knop zien wat we hebben binnengekregen, wat werd omgeruild of wat is buitengegaan. Dat bespaart ons heel wat tijd en geld, want we doen beduidend minder onnodige bijbestellingen.”

De orderpicking verloopt nu een stuk vlotter. De magazijniers van Hortiplan krijgen op hun PDA binnen welk en hoeveel materiaal klaargezet moet worden voor elk project. Specifieke productkennis is niet meer nodig eens de producten ingegeven zijn in een order, waardoor vervanging in geval van ziekte veel eenvoudiger is geworden. “We zijn er serieus op vooruitgegaan. De controle en logistiek verlopen op een systematische manier die te monitoren valt. Het geheel loopt vlotter, efficiënter en goedkoper”, zegt Thomas Ceulemans.

Over de dienstverlening van PHI DATA is Hortiplan tevreden: “Om een voorbeeld te geven: op een gegeven moment werd een update doorgevoerd, waarna de scanner niet meer werkte. Dat was even spannend omdat je, eenmaal je bent overgeschakeld op elektronisch stockbeheer, niet meer terug kan. PHI DATA heeft dat toen erg snel en correct opgelost”, vindt Thomas Ceulemans.

Onze klant – een wereldspeler in hygiëne en gezondheid – wilde het personeel op de werkvloer een bescherming bieden tegen besmetting met Covid-19. Het moest gaan om een niet-invasieve oplossing die eenvoudig en snel uit te rollen was en een effectieve bescherming bood aan de werknemers wereldwijd.

Baby diaper sm 300x232 1

Oplossing

Om het in professionele omgevingen mogelijk te maken een veiligheidsafstand te handhaven om besmetting met Covid-19 te voorkomen, heeft PHI DATA SmartProximity ontwikkeld, een digitale veiligheidsoplossing die helpt de nodige afstand te bewaren en effectieve rapportage biedt in geval van besmetting of andere nabijheidsgevaren. Personen dragen een tag (aan een lanyard of bevestigd aan de kleding) die een signaal geeft wanneer men de veiligheidsafstand niet respecteert. De waarschuwing is zichtbaar (knipperlichtje), voelbaar (trilling) en hoorbaar (geluidssignaal met instelbaar volume).

De “events” worden draadloos doorgestuurd in de Cloud zodat naast preventie ook aan efficiënte en anonieme contact tracing kan gedaan worden.

Onze klant heeft verschillende oplossingen getest en SmartProximity werd beschouwd als de beste optie voor wereldwijde implementatie in een 80-tal vestigingen wereldwijd (ca. 22.000 tags). Het bedrijf ziet veel voordelen in deze oplossing: “het is niet alleen snel en gemakkelijk te implementeren, het is ook erg effectief. En het allerbelangrijkste: na Covid-19 kan het worden omgezet in een reeks andere veiligheidsoplossingen voor werknemers, zoals naderingswaarschuwing voor vorkheftrucks, mustering, man-down-waarschuwing of toegangscontrole.”

PHI DATA LinkedIn Content2 300x157 1

Resultaat

22.000 tags werden geleverd en in gebruik genomen voor safety distancing op de werkvloer. SmartProximity zorgt ervoor dat werknemers makkelijker de juiste afstand van mekaar kunnen bewaren en zo meewerken aan het voorkomen van Covid-19-besmettingen.

In een tweede fase wordt de veiligheidstoepassing voor vorkheftrucks getest. Ook hier biedt SmartProximity als Forklift Proximity Warning een effectieve oplossing: wanneer vorkheftrucks onderling of met mensen dreigen te botsen, wordt een waarschuwing gegeven zodat ongevallen vermeden worden.

Uitdaging

Wie hoogwaardige en complexe medische apparatuur bouwt, kampt vaak met grote logistieke uitdagingen. De klanten zijn pas tevreden wanneer alle componenten foutloos en snel zijn geleverd. Eén van onze klanten uit deze sector ging op zoek naar een oplossing om hun producten sneller te

 kunnen leveren en processen voor installatieteams en de interne bevoorradingsketen te stroomlijnen. Het bedrijf wilde een vlottere en completere verzending van de apparatuur garanderen en tegelijk de installatie eenvoudiger maken voor hun installatiepartners.

CT scanner 1360x992px

Oplossing

De klant heeft gekozen voor een hybride oplossing op basis van RFID- en IOT-technologie. Met een combinatie van RFID-gates, gepersonaliseerde labels en handheld RFID-lezers is het mogelijk om voor de verzending in een mum van tijd na te gaan of alle componenten aanwezig zijn en vervolgens de ingelezen componenten af te vinken op de verzendlijst. Ook op eventuele tussenstations kan deze controle opnieuw plaatsvinden. En bij ontvangst kan de klant of installateur niet alleen snel nagaan of de levering volledig is, de meegeleverde RFID-labels kunnen ook nuttige informatie bevatten over waar specifieke componenten moeten worden neergezet voor montage en in welke volgorde de componenten moeten worden geïnstalleerd.

De verzendingen gebeuren multimodaal met behulp van externe en diverse transportmiddelen. Om volledige tracering en de conditie van de zending op te volgen, maakt de klant gebruik van de actieve IOT-technologie die het toelaat om aan locatie-, temperatuur-, vochtigheid-, schok- en lichtdetectie te doen, gebonden aan ETA-alerts (Estimated Time of Arrival) en rapportage omtrent transportkwaliteit.

Projectpartners

De oplossing werd opgebouwd met technologie van diverse leveranciers. De handheld RFID-lezers – uitgerust met de IDasset®-software van PHI DATA – zijn van UnitechBrady zorgde voor de RFID-printers en -labels, Zebra leverde de RFID-readers en Innolabel de Active Condition Monitoring IOT-Tracker voor opvolging tijdens het transport. De consulting, architectuur en implementatie van het gehele project en de integratie met het beheersysteem van de klant was geheel voor rekening van PHI DATA.

Resultaat

De klant programmeert en print RFID-labels, die op alle componentverpakkingen van de medische apparatuur worden aangebracht wanneer ze in het magazijn van de machinebouwer worden verzameld. Hierdoor is niet langer een zichtlijn vereist om elke component te identificeren en wordt identificatie op grotere afstand mogelijk. “Een eenvoudige scan van de producten terwijl de goederen door een RFID-poort gereden worden, volstaat om een volledig overzicht te krijgen van de ingeladen componenten”, aldus Dave Engel, Business Development Manager bij PHI DATA.

RFID-scannerpoorten controleren elke componentverpakking aan de hand van de vrachtlijsten in het ERP-systeem van de klant. Verkeerde componenten worden gemakkelijk eruit gefilterd en het systeem geeft ook aan welke componenten ontbreken en bevestigt dat een zending compleet is.

Bij aankomst bij de eindgebruiker of bij het overladen in een hub in de logistieke keten kan men snel nagaan of de lading compleet is door met een handheld RFID-scanner rond of tussen de palletten te lopen. Bij aankomst kunnen installateurs de componentverpakkingen ook efficiënter uitladen omdat de RFID-labels en gepersonaliseerde software aangeven waar men de inhoud moet neerzetten.

Via de IDasset® -software geeft het RFID-label op elke verpakking de installateurs ook informatie over de juiste inhoud. Met behulp van een zoekfunctie met nabijheidswaarschuwing kunnen ze zelfs de kleinste componenten snel terugvinden. Zo wordt het installatieproces voor de nieuwe medische apparaten in het ziekenhuis sneller en efficiënter.

PHI IDasset 300x157 1

Voordelen

De klanten van deze klant, de ziekenhuizen dus, zien de gemiddelde implementatietijd voor medische apparatuur drastisch verminderen. De snelle en eenvoudige controle bij verzending, transport en levering met behulp van de gepaste RFID-hardware en -software maakt dit mogelijk. Gedaan dus met het wekenlang wachten op een ontbrekende component. Bovendien verloopt de installatie veel vlotter dankzij het elimineren van zoeken naar componenten en de zekerheid dat de levering volledig is.

De bouwer van de medische apparatuur zelf verliest veel minder tijd bij het controleren van de zendingen, en kan veel meer vertrouwen op de volledigheid van de zending. Niet alleen verhoogt hij hiermee de tevredenheid bij de installateurs, hij vermijdt ook de soms hoge kosten voor het nazenden van een ontbrekende component naar alle mogelijke uithoeken van de wereld.

Uitdagingen

  • Betrouwbare en traceerbare leveringen van medische apparatuur
  • Snelle en efficiënte controle van ingeladen componenten
  • Sneller terugvinden van de componenten
  • Hogere tevredenheid van installateurs en verzendfirma door volledige levering

Smart Edge oplossingen

Gebruiksvriendelijke combinatie van software (IDasset®) en hardware (handhelds, RFID-gates, -printers en –labels en IOT-tracers) die perfect integreert met het bestaande beheersysteem van de klant.

Technologie

  • IDasset® software van PHI DATA
  • Unitech RFID-handheld toestellen
  • Zebra RFID-readers voor gates
  • Brady RFID-printers en smart labels
  • IOT-tracers en condition monitoring van Innolabel.

Voordelen

  • Drastische reductie foutenmarge bij verzending
  • Betere traceerbaarheid van de componenten
  • Snellere en accuratere controle van de ingeladen goederen en matching met bestelbon en beheersysteem
  • Volledige tracering en monitoring tijdens het transport
  • Snellere controle op volledigheid bij ontvangst
  • Vlottere installatie
  • Geen duur transport of tijdverlies voor nazending componenten