Mamma Lucia fabriceert lasagnes en verse Italiaanse bereide gerechten van de merken Mamma Lucia, Rana en private label. Op de site in Nivelles is een 160-tal medewerkers aan de slag. De producten die ze er produceren, worden verkocht in binnen- en buitenland. In België levert Mamma Lucia onder andere aan Delhaize. Voor die bestellingen, drie keer per week een tiental palletten, ging het bedrijf op zoek naar een oplossing die levering en administratie vereenvoudigt.
Tijdswinst
Delhaize vraagt aan alle leveranciers die gebruikmaken van Distributiecenter 2, ook Mamma Lucia, om de producten in identieke bakken te doen en een EAN-code toe te voegen. “Eerst deden we dat manueel”, zegt Lies Verhoest, medewerker Customer Service bij Mamma Lucia. “Nadat de goederen op de vrachtwagen waren geladen, moesten we alle SSCC-codes ‘s avonds nog met de hand invullen op de site van Delhaize. Dat was vaak haastwerk, want de levering moest nog diezelfde nacht gebeuren, of de volgende ochtend. Omdat dat erg veel tijd kostte, gingen we op zoek naar een andere oplossing. Delhaize verwees ons naar PHI DATA omdat we bij hen zeker zouden vinden wat we zochten. En dat klopt!”
PHI DATA implementeerde op de site in Nivelles IDFresh, een softwareoplossing die helpt met het uitwisselen van digitale boodschappen tussen leverancier en klant. Daardoor is de inhoud tot op kratniveau gekend. Bij Mamma Lucia werd dit gecombineerd met een RFID gate-oplossing, zodat de klaargezette bestelling alleen even door het poortje moet worden gereden om de exacte inhoud te kennen. De volledige oplossing werd gelinkt aan de boekhoudsoftware die Mamma Lucia gebruikt.
Hoe werkt IDFresh?
Concreet werkt IDFresh bij Mamma Lucia als volgt: de medewerkers zetten de bestelling klaar in kratten met elk een unieke RFID-code. Per pallet scannen ze één product en geven lot, aantal en vervaldatum in. Wanneer de volledige bestelling klaar is en door het poortje is gereden, ontvangt Delhaize een elektronische pakbon (Despatch advice message) met daarop alle informatie in EDI, een standaard die alle computersystemen kunnen lezen. Automatisch wordt ook een factuur meegestuurd en wordt een label met barcode afgeprint dat voldoet aan de GS1-128 standaard.
“We besparen echt ontzettend veel tijd op deze manier”, zegt Lies Verhoest. “We moeten niet meer manueel pallet per pallet online met SSCC-codes invullen hoeveel bakken er per pallet zijn en wat hun inhoud is. Het volstaat om de palletten even door het poortje te halen. En, zeer belangrijk, we kunnen ook geen fouten meer maken.” Ook over de samenwerking met PHI DATA is mevrouw Verhoest erg tevreden. “Als ik hulp nodig heb, ter plaatse of vanop afstand, dan is er altijd meteen iemand beschikbaar.”
IDFresh ondersteunt vandaag de EDI berichtenuitwisseling met Delhaize, Delfood, Carrefour en Colruyt. Maar uiteraard kan PHI DATA het systeem ook compatibel maken voor andere bedrijven.
Het Beauvoords Bakhuis produceert en verkoopt pannenkoeken en wafels. Die zijn officieel erkend als streekproduct van de Westhoek. Volgens de legende kennen alleen Maggy Duquesne, die de pannenkoeken in de jaren 1970 begon te verkopen, en haar dochter Karen Pauwelyn, huidig zaakvoerder, het geheime recept. De wafels en pannenkoeken zijn intussen onder andere te koop in België, Nederland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Tsjechië en Slovakije. Voor de leveringen aan Delhaize ging het Beauvoords Bakhuis op zoek naar een geautomatiseerde oplossing.
Geautomatiseerd leveringsproces
Tot 2011 was het leveringsproces van het Beauvoords Bakhuis niet geautomatiseerd. Orders kwamen binnen via fax en e-mail, werden in het boekhoudprogramma gezet, waarna zendnota’s en facturen werden gemaakt. Door die bestellingen over te typen of over te schrijven, kwamen ze in het eigen traceringssysteem terecht.
Delhaize stelde daarom een aantal leveranciers voor die konden helpen bij de automatisering van de leveringen en communicatie daarrond. “We hebben vrij snel gekozen voor IDFresh van PHI DATA”, zegt Karen Pauwelyn, zaakvoerder van Beauvoords Bakhuis. “De oplossing werkt eenvoudig en biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ook doordat PHI DATA een oplossing biedt op onze maat, waardoor we niet onnodig betalen voor features die we nooit zullen gebruiken.”
Daarmee verwijst Karen Pauwelyn naar ERP-pakketten. “Ons productieproces is heel eenvoudig. Doordat we maar een zevental ingrediënten gebruiken, hoeven we het stockbeheer niet te automatiseren. Het volstaat om dagelijks te noteren hoeveel we nog hebben van elk van de zeven producten. IDFresh is echt een oplossing op onze maat: we zijn niet verplicht om dingen te kopen die we niet kunnen gebruiken, bijvoorbeeld hele ERP-pakketten die voor ons eerder het systeem zouden vertragen en geen meerwaarde bieden.”
Ander groot voordeel van PHI DATA’s IDFresh vindt Karen Pauwelyn de integratie van de facturatie. “We zetten zo’n 3-4 keer per dag bestellingen klaar, van telkens verschillende palletten. Wanneer de volledige bestelling voor Delhaize klaar is, ontvangt de supermarktketen een elektronische pakbon (Despatch advice message) met daarop alle informatie in EDI, een standaard die alle computersystemen kunnen lezen. Automatisch wordt ook een factuur meegestuurd en wordt een label met barcode afgeprint dat voldoet aan de GS1-128 standaard.”
Als de volledige bestelling klaarstaat, scannen medewerkers van het Beauvoords Bakhuis aan het einde van de productielijn manueel de unieke RFID-codes op alle kratten. “We hebben voor die manier van werken gekozen omdat we zo de controle in handen houden: we zorgen dat de juiste etiketten worden afgeprint en op het juiste pallet worden gekleefd.”
Tijdswinst en minder fouten
Karen Pauwelyn is enthousiast over de oplossing van PHI DATA en over de samenwerking. “We hebben ons de keuze voor IDFresh nog geen seconde beklaagd. Er is geen discussie mogelijk en bestellingen of faxen kunnen niet verloren gaan. Het klaarzetten en leveren verloopt eenvoudiger en sneller en we maken minder fouten. Downtime hebben we eigenlijk niet. Als we een probleem hebben, geven we een medewerker van PHI DATA vanop afstand toegang tot onze oplossing. We kunnen er altijd zeker van zijn dat alles in orde komt.”
IDFresh ondersteunt vandaag de EDI berichtenuitwisseling met Delhaize, Delfood, Carrefour en Colruyt. Maar uiteraard kan PHI DATA het systeem ook compatibel maken voor andere bedrijven.
Ziekenhuis Inkendaal is als revalidatieziekenhuis gespecialiseerd in patiënten met neurologische, locomotorische en cardio-pulmonaire aandoeningen. Het ziekenhuis beschikt over 178 bedden voor hospitalisatie, poliklinische en medisch-technische diensten en een dagziekenhuis voor de multidisciplinaire behandeling van volwassenen en kinderen. In een unieke omgeving omringen gespecialiseerde artsen, therapeuten, verplegend personeel en ziekenhuisstaf de patiënt met een gepersonaliseerd zorgpakket en stellen ze samen realistische doelen voor het maximaliseren van de levenskwaliteit.
Inkendaal benaderde PHI DATA in een zoektocht naar de beste oplossing voor hospitalisatieafdeling D100, met 31 bedden. Op die afdeling verblijven volwassen patiënten die door een acuut hersenletsel (beroerte, ongeval, reanimatie,..) niet meer georiënteerd zijn (niet meer weten welke dag het is, waar ze zijn,…) en/of verwarde spraak of handelingen hebben.
Een aantal van die patiënten vertoont wegloopgedrag, waarbij een patiënt op eigen initiatief de afdeling verlaat en daardoor in een onveilige situatie terechtkomt. Voor deze patiënten dient de afdeling gesloten te zijn zodat ze enkel onder begeleiding de afdeling kunnen verlaten. Anderzijds verblijven er ook patiënten die wel zelfstandig naar therapielokalen buiten de afdeling kunnen zonder te groot risico, en zijn er flink wat patiënten die motorisch beperkt zijn waardoor ze de afdeling niet zelfstandig kunnen verlaten. Bovendien komen er dagelijks veel bezoekers langs die graag op elk moment binnen en buiten kunnen gaan.
Voor PHI DATA gecontacteerd werd, werkte Inkendaal al ruim tien jaar met een deur die permanent gesloten was. Patiënten en bezoekers die de afdeling wilden betreden of verlaten moesten een code ingeven, waarna de deur opende. Maar die dwaalpreventie was niet feilloos: patiënten, personeel en bezoekers vergaten de code, of patiënten met beperkte bewegingsvrijheid glipten mee buiten met bezoekers.
“De samenwerking met PHI DATA was zeer constructief. In de praktijk waren zij de voortrekkers van het project en behaalden we dankzij hen het uiteindelijke resultaat. Ze zorgden voor de detectie van de locatie van de patiënten met een tag en voor de op maat geschreven logica van het gehele systeem.”
Dokter Peter Diels, neuroloog en rehabilitatiespecialist bij Revalidatieziekenhuis Inkendaal
Daardoor werd de deur in de praktijk permanent op slot gehouden, zodat ze alleen na interventie van het personeel open kon. Dat zorgde er niet alleen voor dat het personeel minder tijd had om zich te focussen op hun kerntaken, het was ook een psychologische drempel voor de vele bezoekers van patiënten die geen volledig gesloten afdeling nodig hebben.
Daarom vroeg Inkendaal aan PHI DATA om op zoek te gaan naar een manier om een selectief gesloten deur te creëren waarbij het personeel enkel moet tussenkomen wanneer patiënten met wegloopgedrag naar buiten willen. Voor de andere patiënten, alle bezoekers en gedesoriënteerde patiënten die naar binnen willen, moest de deur open gaan zonder tussenkomst van personeel. Uiteraard was het belangrijk dat die dwaalpreventie volledig betrouwbaar is.
RFID-Tags als dwaalpreventie-oplossing
PHI DATA stelde aan Inkendaal een dwaalpreventie-oplossing voor met RFID-tags van Stanley Healthcare. Patiënten die wegloopgedrag vertonen worden daarbij uitgerust met een armband met tag. Komen ze te dicht in de buurt van de antennes aan de dubbele automatische schuifdeur, dan blijft de deur gesloten. Op dat moment stuurt de oplossing een signaal naar de verantwoordelijke, zodat die de patiënt aan de deur kan onderscheppen en begeleiden. Voor patiënten en bezoekers zonder tag gaan de deuren open zonder tussenkomst. Raakt een patiënt met tag per ongeluk toch voorbij de sasdeuren, bijvoorbeeld door mee te glippen met bezoekers, dan gaat er een alarm af.
“De return van de oplossing is moeilijk in geld uit te drukken. Wel is er veel minder stress onder het personeel, vooral rond de bezoekuren, is de kwaliteit van de werking op de afdeling toegenomen en zijn onze patiënten veiliger”, zegt dokter Peter Diels, neuroloog van Revalidatieziekenhuis Inkendaal. Een minder voorspelbaar gevolg van de oplossing, is dat de agressie van patiënten naar personeel verminderde. Doordat de deur niet opent wanneer een patiënt met doolgedrag naar buiten wil, hoeft het personeel niet tussen te komen om hem/haar tegen te houden. Bovendien vinden de patiënten het systeem zo complex dat ze het personeel geloven wanneer die hen zeggen dat ze in de huidige settings de deur niet kunnen openen.”
PHI DATA zorgde voor de nodige hardware zoals de tags voor patiënten, installeerde de antennes en exciters aan de deur en verbond de oplossing met het bestaande netwerk zodat de juiste personen worden verwittigd in geval van alarm. Ook schreef PHI DATA de centrale applicatie die alle inputs en outputs controleert, zoals drukknoppen, badgelezers, lichten en schuifdeuren en die de alarmen aanstuurt.
Doordat het systeem kan lezen waar de patiënt(en) precies staan, weet het welke beslissing het moet nemen. Wanneer bijvoorbeeld een bezoeker op de knop drukt om de afdeling te betreden maar er op de afdeling voor de deur een patiënt met tag staat, gaat de deur niet open. Staat een patiënt met tag in de sas, dan gaat alleen de deur naar de afdeling open. Die beslissingsregels werden op voorhand opgenomen in een aparte tabel, zodat de logica kan worden aangepast zonder dat het volledige systeem dient te worden geherprogrammeerd.
De wijzigingen aan de infrastructuur bleven redelijk beperkt met de installatie van de dubbele schuifdeur.
Op termijn denkt Inkendaal aan uitbreiding van het dwaalpreventie-systeem. “Dwaalgedrag binnen de afdeling zelf zorgt soms voor storende en/of tot gevaarlijke situaties”, zegt dokter Diels. “Verwarde patiënten verplaatsen soms spullen van andere bewoners, verstoppen zich ’s nachts, of vertonen agressief gedrag naar personeel en andere bewoners. We overwegen om ook binnen de afdeling zones af te bakenen waar beperkte bewegingsvrijheid geldt, of om kamers beperkter toegankelijk te maken. Een andere mogelijkheid is het laten afgaan van een alarm wanneer bepaalde patiënten in bepaalde zones komen. Voor patiënten die niet echt wegloopgedrag vertonen, maar wel oriëntatieproblemen hebben, overwegen we een oplossing te installeren die het mogelijk maakt om hen op het volledige terrein van het ziekenhuis te lokaliseren.”
Het Jan Yperman Ziekenhuis uit Ieper behaalde een accreditatie volgens de standaarden van Joint Commission International (JCI). Hiermee legt het ziekenhuis de lat hoog. Maar liefst 1.113 meetbare aspecten worden hierbij door een team van JCI-auditoren afgetoetst aan de JCI-standaarden. Wat de meerwaarde van zo’n accreditatie is en wat juist de rol was van PHI DATA in de verbetering van de kwaliteit, vroegen we aan Norman Cleenewerck, hoofd biotechniek bij Jan Yperman Ziekenhuis.
“Mijn dienst houdt zich vooral bezig met het herstellen en onderhouden van de medische toestellen. Maar we doen veel meer. Kort gezegd: alles waarin een beetje software en techniek zit, passeert onze revue. Dus ook telefonie, alarmering, en dus ook de RFID, die zowat in alles verweven is.”
Objectieve kwaliteitsaanduiding
De Joint Commission International (JCI) identificeert, meet en deelt best practices inzake kwaliteit en patiëntenveiligheid. De innovatieve oplossingen stellen gezondheidsinstellingen in staat om zichzelf te verbeteren op het vlak van hun prestaties. JCI werkt nauw samen met ziekenhuizen en andere zorginstellingen, overheidsinstanties, academische instellingen en bedrijven om de patiëntenzorg continu naar een hoger niveau te tillen. De JCI-accreditatie en certificatie zijn dan ook ideale middelen om een steeds betere kwaliteit en veiligheid te realiseren.
“Een tijdje geleden werden we voor de tweede keer geaccrediteerd. Hiermee zijn we bij de eersten in het land die twee opeenvolgende accreditaties binnenhalen. Bij elke editie komen er nieuwe aandachtspunten bij. Wij zijn trots het eerste Belgische ziekenhuis te zijn dat volgens de zesde editie van het handboek geaccrediteerd is.”
“Dankzij JCI hebben we objectieve maatstaven om onze kwaliteit continu te verhogen. De 1.113 kwaliteitseisen worden stuk voor stuk afgevinkt. Tijdens onze eerste accreditatie moesten we 90% halen, en behaalden we 98,4%. De laatste accreditatie legde een minimumscore van 98% op. Dat overtroffen we ook, met een score van 98,5%.”
PHI DATA als partner voor een vlotte accreditatie
“We zijn op een wat grappige manier in contact gekomen met PHI DATA. Onze vorige financieel directeur had een tv-reportage gezien over een technieker in een ziekenhuis die als enige taak had om rolstoelen en ander materiaal te zoeken op de parking. Toen waren we zelf nog een vrij nieuw ziekenhuis, en we kwamen we op het idee om de RFID-technologie te introduceren, om zo alle toestellen te kunnen lokaliseren. PHI DATA heeft intussen al 30 ziekenhuizen met deze oplossing uitgerust, en ook bij ons verliep de implementatie vlot. Omdat PHI DATA een echte specialist is op het gebied van deze technologie, kregen we een optimale begeleiding, waardoor deze technologie in alle relevante domeinen wordt toegepast. Intussen plukken we er ook de vruchten van.
Zo besparen we heel wat nodeloze kosten. Vroeger moesten we vaak toestellen huren, omdat we onze eigen toestellen niet terug konden vinden. Vandaag kunnen we de locatie van alles op elk gegeven moment perfect opsporen en moeten we dus ook niet meer huren.”
“Maar er is meer. Dankzij RFID geven onze koelkasten met geneesmiddelen een signaal wanneer de temperatuur buiten de norm dreigt te vallen. Bovendien hebben onze nachtverplegers ook baat bij de RFID-tags. Ze voelen zich immers veiliger en kunnen in geval van agressie efficiënt alarmeren. Tenslotte gebruiken we ze ook voor dwaaldetectie. Patiënten met dementiegedrag dreigen nogal eens weg te lopen. Door hen te voorzien van zogenaamde weglooptags, kunnen we hen opsporen nog voor ze het Jan Yperman Ziekenhuis uit zijn.”
Accreditatie voor continue kwaliteitsverbetering
“Ik denk dat medewerkers wel voordelen genieten van zo’n accreditatie, maar het is toch vooral de patiënt die ervan profiteert. We kunnen nu met zekerheid zeggen dat het onderhoud van de medische toestellen op een systematische manier gebeurt. Maar op elk ander domein doen we ook aan kwaliteitsverbetering. Onze procedures zijn dermate geoptimaliseerd, dat we bijna geen fouten meer maken.”
“Ik ben ervan overtuigd dat elk ziekenhuis baat heeft bij een accreditatie. Niet in het minst omdat je hiermee helemaal zeker bent dat je de kwaliteit en veiligheid kunt garanderen voor patiënten en medewerkers. Maar ook omdat je dan in de hele organisatie eenzelfde streefdoel hebt: het altijd beter doen.”
Febelco Group is een verzameling van bedrijven die samen één gemeenschappelijk doel nastreven: de belangen van de zelfstandige apotheker en de farmaceutische industrie behartigen aan de hand van een uitgebreid distributienetwerk en een breed pallet aan kwaliteitsvolle diensten. Onder de algemene noemer van Febelco Group vallen meer bepaald de coöperatieve vennootschap Febelco, Pharma Distri Center, Sodiap en Axone Pharma.
Febelco is een coöperatieve groothandel waarvan het aandelenkapitaal volledig in handen is van de klanten, de Belgische zelfstandige apothekers. Het klantenbestand van Febelco bestaat uit meer dan 3.200 apotheken die dagelijks tot drie keer bevoorraad worden met 250 voertuigen vanuit acht vestigingen verspreid over heel België: Brugge, Izegem, Kortenberg, Olen, Sint-Niklaas, Wijnegem, Zolder en Frameries. Febelco telt 1.200 werknemers en draait jaarlijks een omzet van 1,5 miljard euro. Febelco verwerft hierdoor een plaats in de top 100 van de Belgische bedrijven.
PDC, wat staat voor Pharma Distri Center, maakt eveneens deel uit van Febelco Group en is een onafhankelijke logistieke partner (3PL) voor de farmaceutische industrie. Vanuit verschillende magazijnen zorgt Pharma Distri Center voor de opslag, de picking, de verpakking en de verdeling van farmaceutische producten voor klanten over heel Europa.
Track & trace van magazijn tot apotheker
Grote farmaceutische producenten zoals Sanofi hadden de vraag gesteld om bepaalde kleinere leveringen te kunnen “tracken & tracen” en vanuit PDC te
leveren bij de apothekers. Omdat Febelco groothandel reeds beschikt over dat transportnetwerk, werd na onderling overleg beslist om samen te werken en de sterkte van de groep te gebruiken: PDC zou het eerste deel van de tracking voor zijn rekening nemen (van de magazijnen van PDC naar Febelco groothandel), waarna Febelco groothandel de pakketten zou meenemen naar de apothekers.
Dat betekende dat Febelco een oplossing diende te implementeren die het mogelijk maakt alle leveringen te tracen tot bij de apotheker. Hiervoor doet Febelco beroep op de Proof of Delivery-oplossing van PHI DATA, IDdelivery®. Met deze oplossing kan de levering van goederen (zoals colli of afzonderlijke artikelen) in realtime gevolgd worden, waarbij elk pakje netjes kan gevolgd worden van vertrekpunt tot eindpunt. Alle pakjes of paletten hebben een barcode met een uniek nummer dat is gekoppeld aan een pakbon. Elke bestuurder die de pakjes rondbrengt beschikt over een mobiel apparaat met ingebouwde barcodescanner, de Unitech EA602, die in realtime is verbonden met een centrale database.
Het systeem laat al bij het laden van de vrachtwagen toe om te controleren of de juiste colli worden geladen. Leveringsfouten zijn immers vaak te wijten aan een foute lading, zoals een vergeten of foute collo. Na het inladen van de pakketten, toont het systeem de lijst van alle leveringsadressen van de ronde. Met één druk op de knop kan de chauffeur de navigatie starten naar het adres. Indien een pakket toch niet mee kan, kan dit eenvoudig naar de volgende ronde verplaatst worden, indien dit natuurlijk nog is toegestaan volgens de afgesproken levertijd.
Bij de klant wordt vervolgens elk pakket gescand en afgeleverd. Indien er problemen zijn met de levering, kan dat worden aangegeven, eventueel zelfs met foto’s. Na de levering zijn die gegevens meteen beschikbaar voor de administratieve afhandeling of klantendienst, zonder dat de chauffeur eerst het papierwerk moet binnenbrengen. IDdelivery® voorkomt dus niet alleen klachten en frustratie voor de klant, maar verhoogt ook de efficiëntie van de bestuurder.
Projectbouwstenen
Het project bij Febelco bestaat voor een deel uit software via IDdelivery® voor de afhandeling van de leveropdrachten, de communicatie en integratie met de backoffice, en een stuk hardware. Hiervoor werden 250 Unitech EA602 PDA’s aangekocht, die in de voertuigen van Febelco werden geïnstalleerd. De implementatie van de POD-oplossing werd opgestart in april 2019 en werd in juni reeds afgerond.
Daarnaast werd geopteerd voor het gebruik van MobiControl, de door PHI DATA aangereikte MDM-tool van SOTI, om het hele beheer vanuit Febelco IT-perspectief te bewerkstelligen. Updates, indien nodig, worden op deze manier eenvoudig gepusht naar alle 250 gebruikers (bijvoorbeeld ’s nachts).
Voordelen
Waar de chauffeur vroeger werkte met pen en papier, dient hij zich nu gewoon te identificeren middels een badge met een 2D-code. Na het inloggen ziet hij welke pakjes moeten worden bezorgd. Na het inladen toont het scherm welke pakjes bij welke apotheken moeten worden afgeleverd. Meteen wordt ook de te volgen route aangeduid. Dit vermindert de foutenmarges aanzienlijk.
Deze manier van werken heeft tal van voordelen. Dat legt Bruno Mortier, general manager van Febelco, uit: “Over het algemeen hebben we nu een veel beter zicht op de leveringen en transporten. En dat geeft ons kennis om onze bestaande processen te verbeteren en naar de toekomst toe bijkomende diensten te kunnen aanbieden aan onze klanten, de zelfstandige apothekers.”
De PHI DATA-oplossing biedt ook een waaier aan andere troeven: “Met de nieuwe PDA’s hebben we ook een extra communicatiemiddel met onze chauffeurs”, zegt Pieter-Jan De Bock, Supply Chain Project Manager bij Febelco. “Wij kunnen onze chauffeurs informatie toesturen, en anderzijds kunnen zij ons eveneens contacteren via voorgeprogrammeerde nummers in het PDA-toestel. Daarenboven gaan we in een volgende fase de toestellen ook gebruiken om verdere administratieve flows te automatiseren, zoals ongevallenprotocollen… . Een andere troef van de oplossing is dat het systeem al na de eerste route alle klantspecifieke behoeften en informatie over apothekers opslaat. Dit reduceert ook de trainingstijd aanzienlijk, waardoor het ook gemakkelijker wordt om bijvoorbeeld jobstudenten snel in te zetten.”
Aanpak
“We houden erg van de aanpak van PHI DATA”, vervolledigt Pieter-Jan De Bock. “In tegenstelling tot andere partijen hebben ze van in het begin goed meegedacht over hoe we het project zouden aanpakken. Ze hebben ook niet meteen op alles ja gezegd, maar ons ook regelmatig tegengesproken en echt advies gegeven.”
Kurt Nauwelaerts, Business Development Manager PHI DATA IDdelivery, voegt hier aan toe: “PHI DATA denkt altijd graag mee in dergelijke trajecten. Op die manier kunnen we ook beter begrijpen wat er bij onze klanten leeft. Zo werd door het project bij FEBELCO ook nog maar eens bevestigd dat het niet meer louter om Proof Of Delivery gaat maar dat ook het belang van Proof Of Collect alsmaar stijgt in de markt.”
Toonaangevend Belgisch foodservicebedrijf beheert leveringen nu succesvol met Zebra Touch Computers en SOTI® MobiControl
JAVA Foodservice is een belangrijke naam op de Belgische markt voor de bezorging van verse levensmiddelen. JAVA is een familiebedrijf dat meer dan 90 jaar geleden werd opgericht en in eerste instantie bekend stond om zijn koffie. Het bedrijfsonderdeel JAVA Foodservice werd kortgeleden overgenomen door de Nederlandse Sligro Food Group. JAVA Foodservice levert ingrediënten en cateringdiensten aan ziekenhuizen, restaurants, scholen en pretparken.
De uitdaging
De markt voor de levering van levensmiddelen is bijzonder competitief. De chauffeurs van JAVA gebruikten in het verleden MC75 handheld mobile computers en mobiele printers voor het leveringenbeheer. De MC75’s begonnen echter oud te worden en JAVA wilde overstappen op een papierloze leveringsoplossing. Daarom wenste het bedrijf zelf een interne app te ontwerpen en zijn chauffeurs met smartphone-achtige toestellen te laten werken. Nadat er enkele consumentensmartphones waren getest, realiseerde het bedrijf zich dat het robuustere apparaten voor industrieel gebruik nodig had. Daarom wendde JAVA zich tot het Wemmelse PHI DATA, waarmee het reeds langere tijd samenwerkt. PHI DATA adviseert over, integreert en onderhoudt Auto-ID-oplossingen voor de automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in toeleveringsketens van allerlei verschillende industrietakken in de Benelux. Dankzij de oplossingen van PHI DATA kunnen klanten altijd rekenen op accuratere informatie en daardoor op betere kwaliteit en productiviteit. PHI DATA raadde aan, gebruik te maken van de Zebra TC55 Touch Computer met SOTI MobiControl.
De oplossing
De chauffeurs ontvangen hun dagelijkse bezorgingsrooster en de contactgegevens voor elke klant die ze gaan bezoeken via JAVA’s eigen Android-app op hun TC55. Eventuele gewijzigde instructies worden ontvangen terwijl de chauffeur nog onderweg is. Voor elke klant moet bepaalde informatie worden ingevoerd, bijvoorbeeld of de goederen al dan niet zijn afgeleverd, in welke verpakking (bijvoorbeeld in rollen of op pallets), en of er gebruikte verpakkingen worden mee teruggenomen. Vervolgens gebruikt de chauffeur de TC55 om picklists, artikelen en transportkarren te scannen, om te controleren of hij alle correcte goederen heeft geleverd en of hij het juiste aantal containers en dozen terugbrengt naar het magazijn van JAVA. Als er een probleem is met een bepaald product dat moet worden bezorgd of een bepaald pallet dat moet worden opgehaald, kan hij dat aangeven als niet-bezorgd of niet beschikbaar voor ophalen, waarbij hij een aantal specifieke oorzaken kan selecteren. Vervolgens ontvangt de binnendienst waarschuwingen en informatie, zodat het salesteam in actie kan komen. Ten slotte dient de klant op het scherm zijn handtekening te zetten om de levering te bevestigen. De klant kan verschillende medewerkers machtigen om een levering in ontvangst te nemen en de chauffeur kan door de lijst naar de gegevens van deze personen zoeken. Dankzij deze werkwijze weten zowel JAVA als de klant altijd precies wie de goederen in ontvangst heeft genomen. De chauffeur heeft niet langer een mobiele printer bij zich, dus de klant ontvangt geen afdruk, maar een digitale kopie van de bestelling en een elektronisch ontvangstbewijs. Chauffeurs kunnen zo nodig foto’s nemen of naar het hoofdkantoor sms-en of bellen om te overleggen over een bepaalde levering. Alle informatie wordt in real-time bijgewerkt en verwerkt door de systemen bij de binnendienst van JAVA. Dit levert nauwkeurige, zuivere gegevens op, zodat medewerkers bij de binnendienst geen uitleg hoeven te vragen over onleesbare krabbels of beschadigde formulieren. JAVA heeft nu een Zebra OneCareservicecontract voor de TC55’s. Elk toestel dat gerepareerd moet worden, wordt naar het Zebra Repair Centre gestuurd en binnen 2–3 werkdagen vervangen. Wanneer de ITmedewerkers een toestel moeten configureren of bijwerken terwijl de chauffeur ermee op pad is, kunnen ze gebruik maken van SOTI MobiControl. De vorige app die JAVA gebruikte voor het leveringenbeheer, werd regelmatig bijgewerkt en vanwege de drukke roosters van de koeriers was het implementeren van deze updates op de handsets van de chauffeurs altijd een traag en lastig proces. Dankzij de implementatie van SOTI MobiControl kan het JAVA-team de handsets nu snel en gemakkelijk op afstand bijwerken met nieuwe versies van de app. JAVA maakte zich ook zorgen over vertrouwelijke klantgegevens op de toestellen. Het bedrijf wilde alle gegevens van een toestel kunnen wissen als het per ongeluk bij een klant bleef liggen of werd gestolen of verloren. Dit is een van de eerste projecten waarbij SOTI MobiControl is geïmplementeerd op een Android-toestel. In eerste instantie waren er enkele problemen, maar die zijn snel opgelost dankzij de goede samenwerking tussen Zebra, SOTI, PHI DATA en JAVA.
“Onze chauffeurs zijn het grootste deel van de dag onderweg. We wilden hen een smartphone-achtig apparaat geven, maar de toestellen die we hadden getest waren niet voldoende stevig en betrouwbaar voor ons type werk. De Zebra TC55 voldeed aan alle eisen. Bovendien is snelheid essentieel in onze competitieve branche. Het feit dat we onze app dankzij SOTI MobiControl op afstand kunnen beheren en downloaden naar het toestel van een chauffeur terwijl hij onderweg is, is voor ons van onschatbare waarde.”
Wim Heylen, ICT Director, JAVA Group
De resultaten
De meeste klanten van JAVA zijn aan het overschakelen op papierloze processen. Zij waarderen de tijdbesparing, de afname in papierwerk en administratie en de betere klantenservice. Dankzij de zuivere, nauwkeurige gegevens in real-time kunnen kantoormedewerkers veel sneller reageren op problemen met de bezorging. Bovendien hebben zowel de klant als JAVA nu een elektronisch dossier met alle historische gegevens van ontvangstbewijzen en bestellingen. De chauffeurs werken graag met de TC55: hij is mooier, sneller, steviger en beter geschikt voor het zware gebruik in de wereld van de logistiek. Deze nieuwe papierloze oplossing is een stap vooruit in JAVA’s streven om het milieu minder te belasten. Het nieuwe systeem betekent minder administratieve taken en verlaagt de kans op fouten tot het minimum. Gegevens worden onmiddellijk overgedragen naar de binnendienst. Zo wordt er tijd en geld bespaard en wordt de factureringscyclus verbeterd. Daarbovenop worden tijd en kosten bespaard door de toestellen op afstand te beheren, bij te werken en te deactiveren met behulp van SOTI. De oplossing levert dus een uitstekend ROI op. JAVA zal de app in de toekomst blijven ontwikkelen en bijvoorbeeld GPS-tracking in opnemen, voor het geval iemand een toestel verliest en de batterij leeg raakt.
Transports Michot bestaat al sinds 1981 en is specialist in het vervoeren en opslaan van goederen. De onderneming haalt de goederen op en levert ze en beheert daarnaast de opslag en picking voor klanten. Transports Michot levert ook spoedbestellingen in België en in het buitenland en werkt daarvoor samen met andere transporteurs die de goederen overal ter wereld op hun bestemming brengen. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkwartier in Sint-Pieters-Leeuw en beschikt over een wagenpark van een twintigtal voertuigen die de hele Benelux doorkruisen.
Efficiënt voorraadbeheer
Voor Transports Michot met PHI DATA in zee ging, hanteerde de onderneming een eigen, in-house ontwikkeld systeem voor het opvolgen van alle voorraadbewegingen. Omwille van het toenemende aantal klanten en het steeds complexere voorraadbeheer bleek een professionele oplossing evenwel noodzakelijk. Veel van de goederen die Transports Michot beheert, zijn bovendien onderworpen aan accijnsrechten. Voor die goederen gelden speciale regels. Om fouten te vermijden, moeten ze dus gemakkelijk en snel geïdentificeerd en gelokaliseerd kunnen worden.
“Onze bedoeling was allereerst om ons opslagbeheer professioneler te laten verlopen en een voordelige, vlot implementeerbare oplossing te vinden. De oplossing van PHI DATA bleek het beste aan onze eisen te voldoen”, bevestigt Sébastien Michot, medezaakvoerder van Transports Michot.
Dankzij het Warehouse Management System IDwms kunnen alle goederen heel precies gelokaliseerd worden: het programma kent aan elke pallet in het magazijn een uniek identificatienummer toe en drukt vervolgens identificatielabels met een barcode af, die daarna door de magazijniers gescand worden. Met behulp van een draagbare terminal met barcodescanner en een wifiverbinding kunnen ze voorraadgegevens in real time opvragen. Op die manier beheren de magazijniers heel eenvoudig de intake en opslag van goederen. Alle goederen zijn dankzij dit systeem perfect naspeurbaar, zowel voor de medewerkers als voor de klanten van de transporteur.
“Omdat we helemaal voor IDwms gewonnen waren, vroegen we aan PHI DATA om een oplossing te bedenken waarmee onze klanten hun voorraad in real time kunnen opvolgen”, vervolgt Michot. Naast onze vier medewerkers zijn er dus nog een tiental klanten die dagelijks van het systeem gebruikmaken.”
Gebruiksvriendelijk
“Het systeem is zo gebruiksvriendelijk dat een korte opleiding volstaat om gebruikers wegwijs te maken”, benadrukt Michot. “Het grote voordeel van IDwms is dat fouten bij het behandelen van de goederen, dus van bij de ontvangst tot de uiteindelijke levering, vermeden worden. Dat we onze reputatie als logistiek dienstverlener met deze moderne technologie kracht bijzetten, is een mooi extraatje.”
“De samenwerking met PHI DATA verloopt prima. Hun deskundige medewerkers staan altijd voor ons klaar en denken echt met ons mee. We willen in de toekomst nog meer met PHI DATA gaan samenwerken. We hebben hun IDwms-oplossing bovendien al aan verschillende partners aanbevolen.”
Vervoersbedrijf Kris De Leeneer werd in 2001 opgericht door Kris De Leeneer. Het bedrijf begon met twee vrachtwagens en een bestelwagen. Maar dankzij de onvermoeibare inzet van zaakvoerder en personeel is het bedrijf sindsdien aan een onstuitbare opmars bezig. Er werden nieuwe klanten aangetrokken en het wagenpark werd uitgebreid, onder andere met vrachtwagens met koeling. In 2007 werd het transportbedrijf een logistieke dienstverlener door de opening van een magazijn van zo’n 3.000 vierkante meter in Lebbeke. Halverwege 2015 werd daar nog magazijn van zo’n 10.000 vierkante meter aan toegevoegd in Dendermonde.
Kris De Leeneer doet meer dan alleen vervoer en opslag. Het bedrijf verzorgt ook de herverpakking van de goederen van klanten. Dat wil zeggen dat goederen die in bulk toekomen, worden verpakt en per pallet gestapeld en gelabeld. Om zijn klanten een duidelijk en real-time beeld te geven van hun voorraad, ging Kris De Leeneer op zoek naar een warehouse management systeem. Dat moest in staat zijn om de beweging van binnenkomende en uitgaande palletten met een uniek identificatienummer te traceren, dient te werken met barcodes, laat de klanten van De Leeneer toe om de stock in real-time te volgen en zorgt voor een geautomatiseerd beheer van het magazijn. Het Warehouse Management Systeem IDwms van PHI DATA kwam als beste keuze uit de bus. “Daar hadden we verschillende redenen voor”, zegt zaakvoerder Kris De Leeneer. “PHI DATA wilde met ons meedenken en bood bovendien een totaaloplossing aan die bestaat uit WiFi, draagbare terminals, printers en software aan een tarief dat haalbaar is voor een KMO.”
Dankzij IDWMS kunnen alle goederen heel precies worden gelokaliseerd: het programma kent aan elke pallet in het magazijn een uniek identificatienummer toe en drukt vervolgens identificatielabels met een barcode af. Die barcodes worden daarna door de magazijniers gescand met een draagbare terminal. Door de verbinding tussen terminal en WiFi-netwerk, kunnen magazijniers en klanten de voorraadgegevens in real-time opvragen en de intake, opslag en bestellingen van goederen vlot beheren. Alle goederen zijn dankzij dit systeem op elk moment perfect traceerbaar, zowel voor de medewerkers als voor de klanten.
Bij Kris De Leeneer stelt IDwms klanten niet alleen in staat om in real-time hun stock op te volgen, ze kunnen ook leveringsinstructies invoeren via het systeem en bevestigen dat ze hun goederen hebben ontvangen. Zo worden fouten voorkomen en vereenvoudigt de facturatie.
“De samenwerking met PHI DATA loopt al jaren prima”, zegt Kris De Leeneer. “In het begin wisten we wel wat we wilden, maar niet hoe we dat resultaat konden bereiken. Gelukkig dachten de medewerkers van PHI DATA met ons mee, waardoor we nu al jaren een systeem gebruiken dat nog steeds innovatief is. Vandaar dat we ook voor ons nieuwe magazijn in Dendermonde hebben gekozen voor IDwms.”
Eerste LabelEasy-klant
In 2011 was SCA Hygiene Products Stembert (nu Essity), producent van papieren hygiëneproducten, de eerste Belgische onderneming die koos voor de LabelEasy-formule. Dat nieuwe concept was toen net gelanceerd door PHI DATA om klanten een allesomvattende oplossing te bieden voor labels. De LabelEasy-formule heeft talrijke industriële toepassingen en is een ‘all-in-one’ oplossing die de ononderbroken dienstverlening, levering en productiviteit van bedrijven verzekert. Deze formule voert een vaste prijs per label in en dekt de verschillende fasen van het drukproces. De klant moet dan ook niet langer samenwerken met verschillende leveranciers voor de aankoopfase, de installatiefase, de onderhoudsfase of de opleidingsfase.
“De LabelEasy-oplossing beantwoordt aan al onze behoeften, zowel op het vlak van productiviteit als kostenbeheersing.”
Fabien Grégoire, financieel directeur bij Essity Belgium
Traceerbaarheid verzekeren
In het kader van dit nieuwe project (2017) wil Essity het systeem waarmee labels worden aangebracht (het ‘palet’) veiliger maken en het besturingssysteem van de twee Print & Apply-machines vervangen. Het hoofddoel van de onderneming is om de traceerbaarheid van haar producten te verzekeren zodat haar klanten kunnen rekenen op een kwaliteitsvolle dienstverlening. Daarvoor zocht ze een praktische en doeltreffende oplossing waarmee ze bovendien de productiekosten kon beheersen.
De formule die PHI DATA voorstelde, stelt niet alleen het materiaal beschikbaar gedurende 5 jaar, maar omvat ook de programmatie, de testfases, het onderhoud van de voorzieningen ter plaatse en de levering van de labels. Voor Essity is de levering berekend op basis van het gemiddelde verbruik, wat neerkomt op 1,4 miljoen labels per jaar.
De oplossing van PHI DATA heeft voor Essity drie voordelen: enerzijds zorgt ze ervoor dat de werking en leveringen ongehinderd kunnen doorgaan tijdens de contractperiode, en dat de klant bevrijd wordt van de gewoonlijke zorgen bij het afsluiten van nieuwe contracten, het zoeken naar leveranciers of het uitvoeren van onderhoud. Zo kan hij zich beter concentreren op belangrijke projecten voor de groei van zijn bedrijf. Anderzijds is de formule voordelig omdat ze verschillende kosten voor het drukken van labels bundelt. Ze zorgt voor een betere zichtbaarheid en beheersing van de productiekosten omdat het op voorhand mogelijk is te weten hoeveel elke label precies zal kosten. Als een klant kiest voor LabelEasy, voelt hij bovendien de initiële investering niet, die normaal gezien hoog is in het begin van een dergelijk project. Hij gaat immers meteen over naar OPEX-modus, met een prijs per 1.000 labels.
Ten slotte biedt het contract een zekere flexibiliteit omdat het gebaseerd is op een schatting van het gemiddelde volume labels per jaar, maar er een jaarlijkse korting wordt toegepast die kan leiden tot een aanpassing van de gefactureerde bedragen. Wanneer het contract ten einde loopt, bestaan er verschillende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het terugbrengen of opnieuw aankopen van het materiaal waarvan de restwaarde beperkt is.
Langdurige relatie
‘Wij willen langdurige relaties opbouwen met onze klanten. Het LabelEasy-project leent zich daar perfect toe: dankzij het project is onze klant immers zeker van een kwalitatieve, onafgebroken, voordelige service in de volgende vijf jaar. Hij moet zich dus niet langer zorgen maken over de netelige labelkwestie en kan zich concentreren op zijn “echte taak”, de ontwikkeling van zijn bedrijf,’ verklaart Rudi Lambrechts, Business Development Manager bij PHI DATA.
Volgens Fabien Grégoire, financieel directeur bij Essity, ‘heeft onze jarenlange relatie met PHI DATA ons ervan overtuigd de sprong te wagen naar deze nieuwe fase met hen. De LabelEasy-oplossing beantwoordt aan al onze behoeften, zowel op het vlak van productiviteit als kostenbeheersing.’
Wemmel, 31 mei 2016 – PHI DATA®, specialist op het gebied van oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie, werkt voor de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in België een uitgebreide RFID-oplossing uit voor de geautomatiseerde inventarisatie van 3.500 kunstwerken. De gebruikte hardware- en softwareoplossingen zullen het eveneens mogelijk maken alle bewegingen van de kunstwerken te traceren en automatisch de database met de 3.500 werken te updaten.
De afdeling Moderne Kunst van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België beschikt over meer dan 3.500 schilderijen. Al deze stukken zijn ondergebracht in de database van het museum. Voor het archiveren, inventariseren en traceren van deze kunstwerken in de depots en de zalen van het KMSKB, doet het museum beroep op collectiebewaarders. Zij controleren op regelmatige tijdstippen manueel de locatie en de fysieke conditie van de kunstwerken. Ook wanneer kunstwerken van locatie verhuizen moet dit nauwgezet worden bijgehouden. Omdat het over zo’n grote collectie gaat, zijn deze acties vaak een tijdrovende en arbeidsintensieve aangelegenheid.
Geautomatiseerd asset management
Het museum ging daarom op zoek naar een automatiseringssysteem dat het inventariseren vlotter en efficiënter kon laten verlopen. De oplossing moest eveneens toelaten de bewegingen van kunstwerken tussen de verschillende gebouwen te volgen en de database automatisch te updaten. “Onze voorkeur ging uit naar een systeem dat hard- en software-gebaseerd is”, aldus Frederik Leen, Departementshoofd Moderne Kunst, die samen met Maarten Lousbergh, Diensthoofd Security & Facility van het museum een programma voor dit aspect van collectiemanagement opstelde. “We zochten namelijk een totaalsysteem dat we kunnen linken aan onze database en dat ons in staat stelt op een vlotte manier aan asset management te doen.”
Er werd een overheidsopdracht uitgeschreven, waarbij PHI DATA® als beste partij uitkwam. “Niet alleen was hun voorgestelde oplossing economisch de meest voordelige, de kwaliteit van hun systeem scoorde zeer hoog. Tevens betreft het een systeem dat de recente technologie koppelt aan eenvoudige toepassingsmodaliteiten en dagelijks gebruikscomfort. En dat is in dit geval van primordiaal belang”, lichtten Frederik Leen en Maarten Lousbergh hun keuze toe.
Unieke identiteit en locatie met RFID-technologie
PHI DATA® stelde een oplossing voor die gebruikt maakt van RFID-technologie en op maat geschreven software, IDAsset. Elk kunstwerk krijgt een RFID-label, dat aan elk werk een unieke identiteit verleent. Deze etiketten kunnen worden ingelezen door zowel handscanners van de collectiebewaarders, als door strategisch geplaatste poorten met antennes. In de praktijk betekent dit dat alle werken in de zalen en de depots via de radiofrequentietechnologie van de handhelds automatisch worden ingelezen. Dankzij de software IDAsset van PHI DATA® wordt de database automatisch op de hoogte gebracht van de precieze locatie van een kunstwerk. Bij verplaatsing van de ene naar de andere zaal passeren de werken via zogenaamde poorten, die eveneens de RFID-labels registreren. Deze poorten worden zo geconfigureerd dat verplaatsingen automatisch worden geregistreerd. Door lezing van de RFID-etiket en detectie van de richting waarin een werk door een poort beweegt, wordt in de database aangegeven in welke ruimte een werk zich bevindt en wanneer het werd verplaatst. Ook hier zorgt de software ervoor dat de database automatisch wordt geüpdatet.
Nauwkeurigheid en efficiëntie
Met RFID-technologie neemt de nauwkeurigheid van de bestandopname toe, worden risicovolle handelingen tot een minimum beperkt, en is de gedetailleerde historiek van de bewegingen van de kunstwerken op ieder moment beschikbaar. PHI DATA® en het museum kozen voor passieve RFID-labels. Deze zijn zo klein, dat ze op de kunstwerken kunnen worden aangebracht zonder dat ze schade veroorzaken. Een ander voordeel is dat ze niet moeten worden vervangen omdat ze geen batterijen bevatten die na 2-3 jaar leeg zijn. In de voorgestelde oplossing is eveneens een printer vervat. Deze drukt visuele informatie op de RFID-labels. De collectie-bewaarder beschikt op die manier over zowel de digitale informatie van zijn RFID-reader, als over de visuele informatie op het label. Dit vereenvoudigt de job aanzienlijk.
Extra uitdaging
De collectie bevat uiterst waardevolle werken. Daarom worden de kunstwerken bewaard en vervoerd in speciaal daarvoor ontworpen kisten. Het was dan ook van groot belang dat de RFID-labels, de poorten en de readers krachtig genoeg zijn om “door” de verpakking te lezen. “Ook hier werden we aangenaam verrast”, legt Frederik Leen uit. “We hebben de kracht van de RFID getest door de werken in een dubbele verpakking te stoppen. De resultaten waren zeer positief, ook bij moeilijke doorgangen, grote gangen of ijzeren deuren.”
Volgende fase : de rollout
Nu de testfase achter de rug is, volgt de komende maanden de installatie. Het museum legt hiervoor de voorzieningen en de elektriciteitsleidingen. PHI DATA® zal vervolgens de poorten installeren, de software implementeren en de koppeling maken met de database. “De tweede helft van dit jaar zullen we gebruiken om te testen en te proefdraaien. Als alles naar wens verloopt, volgt de grote inventarisopname begin 2017, waarna we volledig live gaan”, zegt Maarten Lousbergh. “De bedoeling is om in de toekomst het project verder te kunnen zetten naar de andere departementen van de musea en een groot deel van de 20.000 stukken middels een RFID-oplossing te inventariseren”, voegt Frederik Leen er nog aan toe.
_____
Over de Musea De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) bevinden zich in de top 100 van de meest bezochte kunstmusea ter wereld. Ook staan ze in de top 50 meest bezochte kunstmusea in Europa en blijven ze in België de eerste culturele instelling. De prestigieuze collecties van de KMSKB – met meer dan 20.000 kunstwerken – zijn een afspiegeling van de geschiedenis van de beeldende kunst – schilderkunst, beeldhouwkunst, tekeningen – van de 15e eeuw tot vandaag: Vlaamse primitieven, Pieter Bruegel, Dirk Bouts, Peter Paul Rubens, Jacques Jordaens, Jacques Louis David, Auguste Rodin, James Ensor, Paul Gauguin, Ferdinand Khnopff, Henry Moore, Paul Delvaux, René Magritte, Marcel Broodthaers, Jan Fabre, enz.
Deze parel van de Belgische culturele instellingen omvat verschillende collecties: het Old Masters Museum, het Modern Museum, het Wiertz Museum, het Meunier Museum, het Magritte Museum en het Fin-de-Siècle Museum. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België maken dit uitzonderlijke patrimonium beschikbaar aan een aangroeiend breed publiek. Het heeft een aanbod voor klein en groot. Maar ook voor mindervaliden (blinden, doven,…) en mensen die het sociaal of financieel moeilijk hebben. De rondleidingen worden aangeboden in 10 talen. De audiogids is beschikbaar in 6 talen.
Bezoek de website op www.fine-arts-belgium.be of volg het dagelijkse reilen en zeilen op Facebook, Twitter of Instagram.
Over PHI DATA® N.V. PHI DATA® nv is specialist op het gebied van automatische identificatie, datacaptatie en lokalisatie. PHI DATA® nv adviseert, ontwikkelt, levert, implementeert en ondersteunt totaaloplossingen binnen de applicatiedomeinen Field Force Automation, Work Floor Automation, Labelling Automation, RTLS, Wireless Condition Monitoring en Voice-enabled Solutions. PHI DATA® biedt deze totaaloplossingen ook aan incl. onderhoud en financiering. PHI DATA® nv heeft klanten in de industrie (food en non food), logistiek, transport, distributie, retail, gezondheidszorg, overheidssectoren, diensten- en nutsbedrijven.
Wij en onze partners gebruiken informatie die is verzameld via cookies en vergelijkbare technologieën om uw ervaring op onze site te verbeteren, om te analyseren hoe u deze gebruikt en voor marketingdoeleinden. U kunt meer informatie vinden in ons privacybeleid.
Uw privacy instellingen
Wij en onze partners gebruiken informatie die via cookies en vergelijkbare technologieën wordt verzameld om uw ervaring op onze site te verbeteren, analyseren hoe u deze gebruikt en voor marketingdoeleinden. Omdat we respect hebben voor uw recht op privacy, kunt u ervoor kiezen om bepaalde types cookies niet toe te staan. Echter kan het blokkeren van bepaalde types cookies een impact hebben op uw ervaring van de site en de diensten die wij kunnen aanbieden. In sommige gevallen worden gegevens die uit cookies afkomstig zijn, gedeeld met derden voor analytics of marketingdoeleinden. U kunt uw recht uitoefenen om hier op te opteren door cookies uit te schakelen.
Privacybeleid
Deze cookies en scripts zijn nodig voor het correct functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal alleen ingesteld als reactie op acties die u doet, zoals het instellen van uw privacy-instellingen, inloggen of invullen van formulieren. U kunt uw browser zo instellen dat deze u waarschuwt bij deze cookies, maar dan werken sommige onderdelen van de site niet. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Analytics
Deze cookies en scripts kunnen worden ingesteld via onze site door onze reclamepartners. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Ze slaan geen direct persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op het uniek identificeren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies en scripts niet toestaat, ervaren u minder gerichte advertenties.
Geïntegreerde video's
Deze cookies en scripts kunnen worden ingesteld via onze website door externe videohostingservices zoals YouTube of Vimeo. Ze kunnen worden gebruikt om video-inhoud op onze website te leveren. Het is mogelijk voor de videobieder om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties te laten zien op deze of andere websites. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op het uniek identificeren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies of scripts niet toestaat, is het mogelijk dat ingesloten video niet zoals verwacht zal werken.
Marketing
Deze cookies en scripts kunnen worden ingesteld via onze site door onze advertentiepartners. Ze kunnen worden gebruikt door die bedrijven om een profiel van uw interesses op te bouwen en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op het uniek identificeren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies en scripts niet toestaat, ervaart u minder gerichte advertenties.
Facebook Advanced Matching
Facebook Geavanceerd Matchen kan advertentie toewijzing en conversietracking verbeteren. Het kan ons helpen beter gerichte doelgroepen te bereiken via onze advertenties. Wanneer mogelijk, delen we met Facebook gehashte informatie zoals je naam, telefoon, e-mail of adres.
Facebook CAPI
Facebook Conversion API-gebeurtenissen (CAPI) helpen ons beter te begrijpen hoe u met onze websites omgaat. Ze stellen ons in staat om de impact van onze advertenties op de conversies van de website te meten en ze verbeteren de doelgerichtheid van de advertenties via aangepaste doelgroepen. Wanneer mogelijk zou dit kunnen delen met Facebook informatie zoals naam, e-mail, telefoon, adres.