De strijd om het hart van de klant te winnen speelt zich doorgaans af tussen de salesafdelingen van concurrenten. Maar om de klant te blijven bekoren en tevreden houden heb je meer nodig. Heel vaak speelt de buitendienst hierin een cruciale rol. Slecht ingrijpen of te traag reageren kan een klant regelrecht in de armen van de concurrentie drijven.
De druk op de buitendienst neemt elk jaar toe.
De hoogste tijd om eens te polsen hoe zij hiermee omgaan, vond onze strategische partner Zebra Technologies, leverancier van robuuste mobiele technologie. Zij bevraagden meer dan 400 professionals in de buitendienst over hun uitdagingen en strategische objectieven en hoe technologie hen hierbij kan helpen. De resultaten spreken voor zich:
- Als grootste uitdagingen voor de buitendienst worden het vaakst genoemd: responstijden (44%), binnen budget blijven (42%) en het implementeren en integreren van nieuwe technologieën (39%)
- Alle bevraagden zien het gebruik van technologie dan ook spectaculair toenemen in de komende jaren. 45% gebruikt nu al monitoring en rapportage op afstand, en tegen 2026 zou dit oplopen tot 95%! Gelijkaardige groeicijfers zien we bij geavanceerde of voorspellende analytics (van 37% nu naar 91% in 2026), machine learning (van 34% naar 89%), augmented reality (van 27% naar 84%) en zelfs autonome voertuigen (van 21% naar 75%)
- Het gebruik van robuuste mobiele toestellen zou zelfs nog sneller doorbreken: binnen 2 à 3 jaar zou 90% van de respondenten gebruik maken van robuuste tablets zonder toetsenbord én van robuuste smartphones in hun buitendienst.
- Tot slot: het gebruik van mobiele technologie werpt wel degelijk vruchten af: 54% van wie al mobiele oplossingen heeft geïmplementeerd, stelt een verhoogde productiviteit 43% ziet een verhoogde nauwkeurigheid, en bij 39% is de beschikbaarheid van de apparatuur verbeterd.
Mobiele en andere technologie kunnen bij de buitendienst dus een belangrijke rol spelen in het omgaan met de verhoogde druk, zo blijkt uit deze whitepaper van Zebra Technologies. Het volledige document vindt u hier.